Re: Nagrywarka DVD Samsung 182 vs inne

Autor: Atlantis <marekw1986NOSPAM_at_wp.pl>
Data: Tue 14 Nov 2006 - 19:14:03 MET

Tytus napisał(a):

> Chodzi mi o spisanie KRÓTKO kiedy (w czasie nagrywania, czy
> po nagraniu), na czym (na nagrywarce - tej samej co nagrywała
> czy na DVD-ROM) oraz jakim programem należy wykonać

Pisałem już o tym kilkakrotnie, więc po szerszy wykład odsyłam do
archiwum grupy, teraz tak tylko ogólnie zarysuje. :)
Test wykonuje się PO nagraniu, zazwyczaj nagrywarką, chociaż
teoretycznie niektóre czytniki również zwracają wartości tych błędów, to
niektórzy mają zastrzeżenia do wiarygodności takich danych. Oczywiście
nagrywarka musi zwracać te wartości.
Najważniejsze są:
a) PIE - tutaj maksimum 280, u mnie na dobrych płytach po kilkanaście
zwykle, chociaż sporo zależy od napędu jak już wspominałem
b) PIF - są dwie "skale", po więcej informacji odsyłam do archiwum,
powiem tylko, że pierwsza to ECC 8/1 i zakłada maksimum 4, natomiast ECC
8/8 zakłada 32. Zależy od napędu i programu jakim wykonuje się test.
c) Dla niektórych ważny jest również Jitter, nie wszystkie napędy go
jednak zwracają. Powinien dawać w miarę równy wykres, bez nagłych skoków
wartości i nie przekraczać wartości 12%.

Są jeszcze inne, ale nimi nie trzeba aż tak bardzo się interesować w
domowej praktyce, ważny jest jeszcze błąd POF (czasem nazywany "Error",
np. w KProbe - oznacza miejsce, gdzie dane są nieczytelne).

Tak na koniec uwaga - chociaż błędy są generowane podczas odczytu, to
można na ich podstawie poznać jakość zapisu nagrywarki. Oczywiście na
ich ilość składa się jeszcze jakość nośnika.

> sprawdzenie i które parametry oraz w jakich zakresach są
> najważniejsze. Przypuszczam, że to na jakiej płytce (firma,
> dopuszczalna szybkość) dokonuje się badania też jest istotne
> - zatem jakie płytki warto używać?

Tema ostatnio wałkowany. Nie polecam używania różnych dziwnych, tanich
wynalazków. One potrafią dać ładny wykres zaraz po nagraniu, ale są tak
beznadziejnie wykonane, że padają po miesiącu. Ja używałem po kolei:
TDK, Verbatimów a teraz przerzuciłem się na Sony. Z TDK zacząłem
rezygnować, gdy niecały rok temu zauważyłem wzrost wartości błędów, to
samo z Verbatimami kilka miesięcy temu, na razie Sony się ładnie
nagrywają. ;)
Prędkość też jest bardzo ważna - zarówno nie należy przesadzać w górę
jak i w dół, ja zazwyczaj ustawiam 1/2 nominalnej, chociaż tutaj można
eksperymentować i dobrać optymalną do danej partii. :) Ważny jest
również aktualny firmware w nagrywarce, gdyż zawiera dane o strategiach
zapisu dla nowszych nośników.

# /George Orwell - Rok 1984/