Re: Najszybszy procek + p³yta na SD-RAM

Autor: Ormianin <ormianin_at_ciach.epf.pl>
Data: Fri 10 Nov 2006 - 09:41:52 MET

Fri, 10 Nov 2006 01:48:54 +0100, na pl.comp.pecet, Michal Bien napisa³(a):

> Zakladajac ze chodzi o moduly DIMM SDR SDRAM typu PC133 to
> najrozsadniej chyba KT133A i A XP Thbred B0 2400+. To chyba ostatni chipset
> pod K7 z obsluga SDR.

Ja mam taka plyte oparta na KM266, ktora jest z obsluga SDR i DDR (a ze
jest to ECS i naprawde udany egzeplarz pracujacy juz wiele lat to tak na
marginesie), a tak swoja droga przez jakis czas wychodzily plyty na KT266
tylko na SDRAM, a potem niektore plyty na KT266A na SDRAM i DDR (np. jakis
tam model Shutle, slynne Asrocki na KT266A)

> SIS735 nie polecam: raz ze mimo ze pomimo mozliwosci
> pracy zarowno z SDR jak i DDR rozwijal skrzydla dopiero przy DDR, dwa ze
> produkowal na nim pylty chyba tylko ECS i Asus.

E tam, to byla jedna z bardzej popularnych plyt glownych na socket A
tamtych czasow, biorac pod uwage jej cene i ze DDRamy byly drogie a SDRamy
tanie, wybieralo sie te drugie i ta plyte jako ze miala mozliwosc szybkiej
przesiadki, znam osoby ktore pracuja na niej do dzis i calkiem bez
komplikacji :)

> Zdecydowanie zly pomysl. Architektura NetBurst z P4 wymaga do
> poprawnego dzialania duzej przepustowosci pamieci. SDR SDRAM w P4 jest
> strasznym hamulcem - jedna z najbardziej poronionych kombinacji. Dlatego
> Intel promowal RDRAM, jak nie wypalilo to szybsze wersje DDR SDRAM.

Ale SDRAMy byly tansze, dlatego tez powstawaly takie plyty glowne

> jw. - chocby MSI 6330 rev 5.0 AKA K7 Turbo2 - jedna z ostatnich plyt
> na KT133A. Jej minusem w niektorych seriach byly cieknace kondensatory.

Byla wersja extreme tej plyty, zdaje sie ze na czarnym laminacie,
kosztowala wowczas prawie ponad 1000 zl... kondensatory tantelowe -
hiendowe

> Poza tym jego wydajnosc (zwlaszcza
> w obliczeniach zmiennoprzecinkowych i SIMD) nie dorownuje Athlonom XP ktore
> na dodatek sa wyraznie wyzej taktowane.

PIII Tualatin to byla chyba najbardzej udana architektura intela wobec tego
gniota promowanego pozniej PIV i nastepnych PIV - podobnych. Nie wiem
dlaczego intel to pogrzebal.

> Co do pradozernosci i temperatury - do Prescotta daleko, tak samo jak
> do Bartona 3200+. Thbredy B0 do 2400+ grzaly sie przecietnie, a trudno by
> CPU dzialajacy na 2 GHZ byl tak samo chlodny jak ten dzialajacy z 1300MHz.

Oraz wymienic Thortony, okrojone z cache Bartony, sprzedawane jako Athlony.

> Poza tym pytanie bylo o roziwazanie wydajne a nie energooszczedne - gdyby
> bylo inaczej pisalibysmy o rozwiazaniach na CPU VIA.

Procesory VIA to doskonale rozwiazanie do cichych zestawow, na ktorych robi
sie zwykle, przecietne (biurowo-domowe) czynnosci.