Re: Grafa do 500zł

Autor: maX <aver_at__out_of_spam_interia.pl>
Data: Wed 01 Nov 2006 - 20:41:06 MET

Użytkownik "Michal Bien" <mbien@uw.edu.pl> napisał w wiadomości
news:Xns986EBC40D9E15mbien@127.0.0.1...

> Ale przy tak postawionej sprawie duzo bardziej oplaca sie kupic
> dodatkowy modul 256 - 512 MB zwyklej pamieci systemowej (przy wiekszej
> gotowce 1 GB). Ten bedzie wykorzystywany caly czas przez system/aplikacje
> a nie wisial bezproduktywnie przez 95% czasu na karcie graficznej w
> przypadku "niedzielnych graczy".

Zgadza się. Po prostu zeszłem do "mojego" poziomu cenowego (~200zł czyli
7300GS), a tam różnice cenowe między wersją 128MB, a 256MB są zdecydowanie
mniejsze niż przy 7300GT.

> O ile rzeczywiscie nie ma tego
> zauwazalnego spowolnienia z powodu przechowywania tekstur w RAM systemowym
> - o ile przepustowosc PCI-E jest w zupelnosci wystarczajaca to jednak RAM
> systemowy jest kilka razy wolniejszy od VRAMu na karcie graficznej
> pracujacego na tej karcie z efektywna szybkoscia 1600-1700MHz po OC.

Ram systemowy choćby był i 10 razy szybszy od VRAM to i tak "zadławi" go
przepustowość PCI-Ex (8GB/s w trybie FullDuplex). Póki co zwykłe DDR2-533,
mają przepustowość 4200MB/s czyli więcej niż PCI-Ex 16x HalfDuplex (i 2 razy
więcej niż AGPx8 FullDuplex (2GB/s + 133MB/s).
Głownym problemem zgłaszanym przez użytkowników kart o małym VRAM jest nie
wydajność, a chwilowe zacięcia podczas przeładowywania tekstur (które to
zacięcia znikają dopiero po zmniejszeniu "Texture Quality" w opcjach danej
gry). Choć produceni gier muszą też liczyć się z tym, że na rynku jest dużo
kart GF6800, GF7600 z 128MB.
Poza tym 256MB VRAM to też już maławo, nowe gry będą już korzystać z 512MB
VRAM, więc znowu będa zacięcia (chociaż ja nigdy ich nie stwierdziłem, swoje
"boje" z CoD@HighTextures@64MBVRAM opisałem już)