Re: Athlon XP 2000+ i szyna 166

Autor: maX <aver_at__out_of_spam_interia.pl>
Data: Wed 01 Nov 2006 - 16:59:40 MET

Użytkownik "news2" <landscapes@op.pl> napisał w wiadomości
news:op.ticb4hf6w2ke32@byl...

> Korci mnie zeby przestawic zworke z 133 na 166 w mojej k7vta3.
> Wczesniej przestawialem szyne w biosie plynnie do 150 i wszystko chodzilo
> mimo ze na tej plycie nie mozna zablokoac taktowania dla AGP i PCI i
> reszta tez byla podkrecona.

A skąd wiesz ? Sprawdzałeś ile wynoszą zegary PCI i AGP przy FSB 150MHz ?
Niektóre płyty automatycznie przestawiają dzielniki powyżej pewnej granicy.
Aktualną wartość zegarów można sprawdzić np programem Sandra (zakładka
"Mainboard"). Poza tym w przypadku PCI to do 75MHz zazwyczaj nie ma
problemów. Firmy z reguły tworzą swoje produkty z pewnym marginesem
tolerancji jesli chodzi o dopuszczalny zegar PCI. W razie problemów z
nadtaktowanymi magistralami nieraz wystarczy zmniejszyć tryb AGP, UDMA czy
włączyć dodatkowy "Wait State" w biosie (zresztą niektóre płyty
automatycznie np. zmniejszają tryb AGP przy podnoszenia zegara AGP)

> Gdybym zmienil szyne tylko dla procka pewnie system bylby bardziej
> stabilny
> ale za to nie moge zmieniac plynnie tylko skok na 166. Na k7vta3 nie ma
> regulacji mnoznika.

Pamięci masz zdaje się 266, więc przy FSB 166 musisz je ustawić
asynchronicznie. Lub podkręcić też do 166

> Do ilu mozna podkrecic tego XP 2000+?

To zalezy m.in. od tego o ile możesz zwiększyć mu napięcie na rdzeniu (jeśli
ten ECS ma wogóle taki feature). Może się zdarzyć tak, że będzie chodził
stabilnie np. na 160MHz. Po przestawieniu zworki na 166, prawdopodobnie w
biosie staną się dostępne FSB-y z zakresu <151,165> MHz. Oczywiście z
dzielnikami magistral jak dla 166, więc nic poza CPU nie będzie podkręcone.
Podciągasz napięcie na procu o np. 0.2V, zmniejszasz zegar pamięci na
minimum, wyłączasz (tymczasowo) cache L2 (przy podkręcaniu to nieraz właśnie
L2 jako pierwsze odmawia współpracy) i przestawiasz zworkę. Jeśli komp
zastartował, wchodzisz do biosu przestawiasz FSB na 151MHz i startujesz
Windows. Sprawdzasz czy zegary magistral chodza już na nowym dzielniku.
Sprawdzasz Prime95-em stabilność. Jeśli jest OK, włączasz L2 i znów Prime.
Jeśli przeszedł to podbijasz FSB na np. 153 i znowu Prime. I jedziesz dalej
aż do defaultowych 166MHz.
Oczywiście wentyl odpowiednio wydajny ?