Re: Uszkodzony dysk

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Sun 29 Oct 2006 - 11:17:57 MET

"Michal AKA Miki" ei1n9u$l2g$1@news.onet.pl

> To jest okres ponad 6 lat,

Zakładając, że jeden komputer miał tylko jeden dysk -- 25 rocznie, 2 miesięcznie.
Niby nie tak wiele, ale jakieś względy chyba pozyskałeś u sprzedawców. :)

> takze w miedzyczasie zmienialy sie modele,

No tak.

> Ja sie tam nie znam :).. wiem, ze kiedys byly dyski grubsze i ciensze..

Tak, ale raczej bardzo dawno -- tak dawno, że chyba Samsung nie produkował dysków.

BTW -- zauważyłem przy okazji rozmyślań talerzowych (głodnemu [miejsca] talerz
na myśli) że dyski PATA otrzymały kolejkowanie -- dla mnie rewelacja. Coś koło
300 zł za chyba 250 GB z kolejkowaniem za Barracudę z dużym transferem wewnętrznym. :)

Dla mnie SATA II ma tylko tę przewagę nad PATA, że ma kolejkowanie. :)
(niezależne przecież od interfejsu)

> myslalem, ze tym sie wlasnie roznia (wez pod uwage, ze mowie tutaj rowniez o
> latach poprzednich, az do 99)

Później tylko nieliczne dyski były grubsze.

Za kilka lat, gdy wyczerpie się wgłębny zapis prostopadły -- być może znowu wróci
się do grubych dysków. :) Na razie przyrost geometryczny (podwajanie pojemności
każdego roku) jest zachowany, ale wkrótce wejdą błękitne lasery i dyski terabajtowe
nie będą szokowały...

> Ja nigdy w tym zakresie nie mialem wystarczajacej wiedzy, ale ostatnio
> przeczytalem o bardzo ciekawym programiku linuxowym - smartctl z pakietu
> smartmontools (http://pl.wikibooks.org/wiki/Smartmontools) - podobno chodzi
> tez pod wingroza, ale nie znalazlem skompilowanej wersji w sieci, same
> zrodla - jak bede mial troche wiecej czasu to poszukam..
> Program podobno jest rewelacyjny - pokazuje bardzo szczegolowe informacje o
> dysku (ilosc bledow odczytu/zapisu,

> ilosc godzin przepracowanych przez dysk,

    hddlife -- dla windows :)

> czas rozruchu, nawet temperatury maksymalna i biezaca)

Temperatury pokazuje niemal każdy. :)

> Nie wiem jeszcze, czy go moge polecac, czy nie, ale program wyglada bardzo interesujaco...

E.