Re: Nagrywarka DVD do domu, kto spełni kryteria?

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Sat 21 Oct 2006 - 22:36:33 MET DST

"Atlantis" ehcsrf$4ml$1@atlantis.news.tpi.pl

> Tyle tylko, że jeśli te dwa krążki są ze sobą już mocno spojone na
> brzegach i koło otworu, to nie ma aż takiej potrzeby, żeby w środku były
> trzymane tak samo, czy nawet mocniej. ;) Chodzi w gruncie rzeczy o
> utrzymaniu tego wszystkiego w całości - nie wiesza się przecież płyt za
> górny krążek w ten sposób, żeby barwnik musiał trzymać ciężar dolnego. :)

Problem w tym, że te dwa krążki poliwęglanu nie muszą tak samo się wyginać :)
w trakcie/czasie życia płyty i coś je musi trzymać nie tylko w środku i na
krawędziach. :)

> A to już inna sprawa, że płyty są wrażliwe na upadki i urazy
> mechaniczne, to nic nowego. Ja w każdym razie staram się je jak
> najbardziej zabezpieczyć przed tego typu ewentualnością. Ale jednak przy

Chodzi o to, że owa wrażliwość potwierdza ów problem klejenia barwnikiem. :)

> rozsądnym użytkowaniu płyty nie są narażone na aż takie obrażenia, które
> nakazywałyby stosowanie jakiejś "pancernej" konstrukcji. ;) Już chyba o
> wiele groźniejsze od upadków jest ignorancja użytkowników, którzy
> radośnie pozostawiają swoje odcinki palców czy rozmaite rysy na spodzie. :)

Odciski można zmyć preparatami i wytrzeć ściereczkami do czyszczenia szkieł optycznych. :)

> Hmm... Cyfrowej kasetki o wymiarach zwykłej, analogowej jakoś sobie nie

Wszedł na półki sklepowe tuż przed MD. :) I szybko zszedł...
Po raz kolejny Philips przegrał, tym razem taśma ustąpiła dyskowi,
choć przyszłość nie należy ani do taśmy i jej sposobowi stratnej
kompresji, ani do dyszczków i stosownej stratnej kompresji, ale do MP3 i kości. :)

> przypominam, jedyne co mi teraz przychodzi na myśl to DAT i tutaj o ile

DAT to zupełnie coś innego. :)

> na polu nośnika muzyki format poległ, to przyjął się jako nośnik danych

Format nie do końca poległ, bo częstotliwość próbkowania 48 kHz chyba jednak się przyjęła. :)

> - w streamerach. Trochę odwrotna sytuacja jak z MD, ale na dobrą sprawę
> to dwie zupełnie różne technologie. Dyski z definicji dają o wiele
> szybszy dostęp do danych niż tasiemka na szpulce, bez względu na to czy
> chodzi o muzykę, czy dane komputerowe. Tak czy inaczej trzeba brać pod
> uwagę czas potrzebny na przewijanie...

To chyba jest oczywiste. :) Dyski pod względem czasu dostępu ustępują dyskom
wielogłowicowym -- głowica nie przesuwa się w czasie zapisu czy odczytu, ale
znajduje się jednocześnie nad całym dyskiem :) a sygnał dociera z/do różnych
jej części. :)

> Ktoś jeszcze jakiś czas temu mówił, że gdzieniegdzie jeszcze są
> stosowane, zresztą wersja 750 MB niby jeszcze żyje i jest w sprzedaży.
> Moim zdaniem pomysł był genialny i szkoda, że się nie przyjął...

A mnie się od samego początku nie podobały :)

> Ale mimo wszystko to była naprawdę obiecująca technologia, biorąc pod
> uwagę fakt, że jeszcze do dzisiaj montuje się napędy dyskietek w
> komputerach -

Ale to było pod IDE. :) Zysk dyskietki polegał na tym, że można było dzięki
niej zupdatować spokojnie BIOS. :)

> fakt, już raczej na specjalne życzenie, ale jednak...

Ja nie używam dyskietki od kilku lat -- od co najmniej
sześciu, choć mam dwa sprawne napędy: 3.5 cala i 5.25 cala. :)

> Ciągle są kontrolery na płycie głównej, ciągle można kupić napęd
> dyskietek w każdym sklepie komputerowym, no i nośniki do niego. Cała ta
> technologia w niczym nie różni się od tego, co mieliśmy pod koniec lat
> osiemdziesiątych!

Wówczas nie wróżono dyskietkom 3.5 calowym przyszłości. :)
Ja miałem dostęp do jednej z niewielu takich dyskietek. :)
Stacja była zamontowana niefortunnie w serwerze novellowskiej
w wersji sieci dedykowanej, co czyniło ów napęd bezużytecznym
w czasie pracy sieci. :) Po jakimś czasie przerobiłem to na
sieć niededykowaną, uwalniając tym samym w tym komputerze
DOSa pracującego po zapuszczonym Novellem, co oczywiście
czyniło ów komputer mniej bezpiecznym. :)

Z użytkownikami umówiłem się, :) że DOS jest wprawdzie na serwerze
dostępny, ale tylko w celach uwolnienia dyskietki i w razie padu
owego DOSa -- nie należy podejmować żadnych czynności i spokojnie
czekać na ewentualny restart Novella, co miało miejsce nie rzadziej
niż codziennie. :)

> Płyty CD w tym czasie zwiększyły swoją pojemność aż do
> 700 MB (no i nawet więcej), pojawiły się płyty DVD a teraz mamy
> niebieskie lasery.

Na razie droższe od samego/całego komputera. :)

> Natomiast dyskietki, jak miały, tak mają 1,44 MB

:) Są i po 2.88 MiB. :)
I ja, gdy buduję płytę bootującą z emulacją dyskietki, korzystam z tej podwójnej wielkości. :)

> i ciągle te same transfery. Co z tego, że już praktycznie koniec, skoro w
> ciągu tych kilkunastu lat to nie ruszyło ani trochę do przodu?

Ruszyło -- na 2.88 MiB, ale ani 1.44 MiB, ani 2.88 MiB nikomu do szczęścia nie jest potrzebne. :)

> LS-120 moim zdaniem był właśnie takim wielkim krokiem do przodu.

Który jednak się nie przyjął, choćby z uwagi na MO. :)

> Zastąpienie przestarzałego kontrolera interfejsem IDE,

Uniemożliwiało korzystanie z tego jak z dyskietki :) i blokowało kanał. :)

> dużo szybszy odczyt standardowych dyskietek oraz nowy nośnik o znacznie
> większej pojemności. Sądzę, że gdyby wtedy się to przyjęło, to dzisiaj
> mielibyśmy wersję o znacznie większej pojemności.

Na szczęście się nie przyjęło i mamy Peny. :)

> Tymczasem aż do teraz funkcjonowała pewna luka w funkcjonalności -
> dyskietki były za małe, a nie było niczego w rozsądnej cenie, bo byłoby
> w stanie je zastąpić. Płyty CD/DVD to zupełnie inne podejście do sprawy
> zapisu i przechowywania danych, zapis pakietowy był swego rodzaju
> "prowizorką", do tego mało kompatybilną ze wszystkim innym. Dopiero
> teraz pojawiły się płyty DVD-RAM, PenDrive'y i czytniki kart pamięci do

A przede wszystkim powszechny Internet. :)
W celu jakim coś nosić na dyskietce, skoro można ,,nosić'' na sieci? :)

> PC. Przez ten cały czas nie było niczego, przynajmniej nie dla
> przeciętnego użytkownika. Przecież chyba każdy pamięta czasy, kiedy
> chodziło się z dyskiem twardym do znajomych narażając go na uszkodzenie,

Były to czasy dysków jednogigabajtowych, czyli o pojemności jednej płyty CD. :)
Problemem była cena nagrywarki CDR/CDRW...

> lub też przenosiło się spore pliki za pomocą trzech pudełek dyskietek. :)

:)

> Taka większa, bardziej zaawansowana wersja ZIPa. Podpinane pod SCSI,

Aha. :)

> nośnik magnetyczny o pojemności 1 GB lub 2 GB w drugiej wersji. Ponoć
> bardziej podatny na uszkodzenia od standardowego ZIPa.

:)

> Taka alternatywa dla technologii iOmegi

Coś pamiętam. :)

> czy Imation, nośniki magnetyczne o różnych pojemnościach
> na przestrzeni lat - większych od dyskietki 3,5" ale mniejszych od płyty CD. ;)

Większych gabarytowo czy megabajtowo?

E.