Re: RAID softwareowy a pseudo-hardwerowy - jakie(s) roznice w wydajnosci?

Autor: CookieMonster <enpe_at_WYKASUJTOwp.pl>
Data: Fri 20 Oct 2006 - 19:26:12 MET DST

Dnia Fri, 20 Oct 2006 17:30:49 +0200, ::-:: dysmorfofob ::-:: napisał(a):

> Podobne pytanie padlo w watku "najbardziej niezawodne HD" , ale przeszlo
> troche bez echa.
> Zatem do rzeczy. Wiadomo, ze tanie kontrolery raid (i wiekszosc
> zintegrowanych z plytami) oferuja jedynie raid softwareowy.
> Czy faktycznie nic nie trace na wydajnosci decydujac sie na rozwiazanie
> softwareowe oferowane np. w Linuksie (rezygnjac z tego software`u, ktory
> zaszyty jest w kontrolerze)?

ostatnio studiowalem ten temat dosc wnikliwie przegladajac strony WWW.
w jednym z artykulow zostalo to dobrze wytlumaczone
http://www.linux.org.mt/article/ata-raid
ten artykul dobrze rozroznia te 3 typy RAIDow
(sprzetowy, realizowany przez tanie chipsety, 100% programowy)
wyjasnie jakie sa wady i zalety roznych rozwiazan.

na tej stronie sa wykresy wydajnosci roznych macierzy
zbudowanych na kontrolerze na plycie glownej
http://pclab.pl/art16652-3.html
taki RAID, jak wynika z wykresow tez dziala

> I takie pytanie dodatkowe dla praktykow (sprzetowo-softwareowe).
> Mam do dyspozycji kontroler na plycie z chipsetem Intela (82801EB ICH-5)
> oraz Adaptec 1210SA w postaci karty PCI. Adaptec dumnie informuje, ze jest
> "RAID CONTROLLER" - ale z racji ceny softwareowy na 100% nie jest, ten Intel
> o wsparciu RAID milczy. Na ktory z w/w kontrolerow SATA powinienem sie
> zdecydowac? (Podlaczone zostana 2 dyski 160GB Samsung, calosc pod Linuksem
> Slackware 11.0, tylko poziomy RAID 1 i RAID 0 )

wydaje mi sie, ze RAID sprzetowy zarezerowany jest jeszcze tylko do
rozwiazan profesjonalnych (sam kontroler kosztuje ponad 1000zł).
jezeli mialbym wybierac teraz maszyne na domowy serwer,
na ktorym skladowalbym zdjecia, muzyke i filmy wybralbym RAID
realizowane przez plyte glowna.

--
CookieMonster