Re: Jedna z 3 - prośba o pomoc w wyborze płyty głównej

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Fri 13 Oct 2006 - 23:57:48 MET DST

Przemolo <przemolo@gazeta.pl> wrote:

> Tak naprawdę wymienić chciałbym tylko procesor i płytę oraz RAM,
> natomiast swoją kartę GF2 MX400 na razie mogę zostawić, gdyż póki co
> mi starcza (mało gram - głównie chodzi mi o możliwość amatorskiego
> zgrywania filmów VHS i ich obróbkę - obecny sprzęt pod tym kątem już
> kuleje):

            To ta karta jest VIVO? Jesli tak to masz problem.

> Procesor wybrałem: Athlon 3000+

            Nie lepiej A64 3200+ [ma lepszy do OC mnoznik x10] lub jesli mozesz
jeszcze troche dolozyc naktanszy X2?

> Płyta główna - tu mam 3 typy - główne ograniczenia wyboru są takie:
> - min. 3 sloty PCI,
> - możliwość podpięcia 4 napędów ATA,
> - wbudowana karta graficzna lub najlepiej obsługa AGP (żebym mógł
> zostać przy starej karcie),
> - stabilność i możliwość podkręcenia procesora,
> - cena w okolicach do ~350zł
> 1. Gigabyte GA-M55plus (A2) (z wbudowaną grafiką) /ok.300zł/

            Nardzo dobry wybor - jedna z bardzo niewielu plyt pod AM2 z 4 PCI 2.3
Wbudowana grafika na GF6100 lub 6150 jest wyraznie lepsza od GF2MX jesli
chodzi o wydajnosc, oferowane funkcje a nawet zazwyczaj jakosc obrazu.
Jedyny problem moze byc z VIVO - jesli masz to na grafice i uzywasz to
komplikuje sprawe, ale i tak lepiej wtedy kupic z drugiej reki [czyli ~50
zl] przyzwoita karte TV analogowej z wejsciem na chinc i DSUB niz
koniecznie walczyc z szukaniem nowej plyty z obsluga AGP.

> Nie wiem niestety jakie ma możliwości pod kątem OC,

            Jak to w budzetowych plytach GB - bez rewelacji, ale teraz kazda
praktycznie plyta ma podstawowe opcje do OC. Te dla pasjonatow maja ich po
prostu wiecej, ale do normalnego, spokojnego OC tego nie trzeba.

> 2. Asrock K8 939 Dual VSTA Uli-1695-225 (AGP oraz PCI-E lecz niestety
> na 939) /ok.225zł/

            Sam ja mam, ale jesli nie masz pamieci DDR to nie ma najmniejszego
sensu pakowac sie w odchodzacy S939. Ja mialem 2x 512MB i R9550 ktore po
prostu przelozylem, co przy obecnych cenach RAM dalo spora oszczednosc.
Ale jesli masz tylko SDRy to nie ma nad czym sie zastanwawiac.

> Wydaje się niezła ale pamięci to zwykłe DDR, no i gniazdo 939 ale
> przecież na 939 też są Athlony X2, które w przyszłości można by do
> niej wsadzić...

            Z koncem roku AMD wysyla ostatnie partie CPU S939 do odbiorcow
hurtowych - lada chwila z tymi CPU bedzie pewnie to samo co z bartonami
pod SocketA [mysle o X2 Toledo].

> a podobno na tej płycie w jakiś sposób można umieścić
> procesor AM2 ale nie wie jak...

            Przez plytke procesorowa - kompletnie nieoplacalne i niewygodne
mechanicznie. W handlu w PL praktycznie nie wystepuje, jeli juz to kosztuje
praktycznie tyle co cala plyta glowna, musisz oczywiscie wymienic cala
pamiec i CPU o na tej plytce jest nie tylko socket pod CPU AM2, ale rowniez
sloty na DDR2. Do tego mechanicznie ciezko upchnac na tym jakiekolwiek
chlodzenie - IMHO kompletnie nieprzydatna rzecz, przez ktora zabraklo
miejsca na dodatkowy slot PCI 2.3 lub PCI-E x1/x2, a jedyny istniejacy
PCI-E x1 tak dopchnieto do PCI-E x16 ze praktycznie nie da sie ich na raz
uzywac.

> 3. Asrock AM2NF3-VSTA (AM2) (ma AGP ale nie ma PCI-E) /ok. 200zł/
> Wada, którą widzę to brak PCI-E - gdy w przyszłości będę chciał kupić
> jakąś lepszą kartę...

            Nie znam, ale nie zawracalbym sobie glowy nowa plyta pod AM2 bez
slotu PCI-E x16 jesli myslisz o jakichkolwiek gierkach w przyszlosci.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl