Re: GB a GiB

Autor: Maciej W. Rozycki <macro_at_linux-mips.org>
Data: Wed 27 Sep 2006 - 14:58:47 MET DST

On Tue, 26 Sep 2006, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

> Kiedyś, obok bajtu, było jeszcze słowo. I nie wiem, czy na początku był
> bajt, czy na początku było słowo, ;) ale wiem, że nie było jasności ani
> co do wielkości bajta i tym bardziej co do wielkości słowa, z tym że
> bajt począł się stabilizować właśnie około 8 bitów ze dwadzieścia lat temu. :)

 Slowo (maszynowe) nadal istnieje. To wlasnie jego rozmiar okresla ilu
bitowy jest dany procesor. Ale okreslenia "slowo" uzywa sie rowniez w
odniesieniu do agregatow bajtow o roznej ich liczbie, zaleznej od uzytego
kontekstu. Np. w terminologii stosowanej dla procesorow VAX i i386
"slowo" oznacza paczke 16 bitow, zas w przypadku procesorow MIPS i Alpha
-- 32 bitow. Oczywiscie zaleznosc miedzy tymi rozmiarami, a rozmiarem
slowa maszynowego tych procesorow (nie zawsze stalym w zbiorze czlonkow
danej rodziny) jest nie do konca oczywista, a wynika to, jak zwykle, z
uwarunkowan historycznych.

  Maciej