Re: Wybór dysku twardego

Autor: Eneuel Leszek <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console9>
Data: Sun 24 Sep 2006 - 23:44:35 MET DST

"Rogers" ef6rk2$2r2$1@atlantis.news.tpi.pl

> BTW nie ma jakichś możliwości do wyciszenia sprzętu, jakieś specjalne
> "osłony" lub coś w tym rodzaju?

Są, ale izolują jednocześnie termicznie, a dyski się czasami mocno grzeją.

[..]

> Taaaak, tylko ten ma 2mb cache i ata/100, a to chyba dość duża różnica w wydajności :)

Mierzyłeś czy zgadujesz?
Ja stawiam na to, że żadna:

 -- dysk wewnątrz jest wolniejszy niż na zewnątrz, a to oznacza,
    że ten cache jest buforem, nie cachem z prawdziwego zdarzenia
    i te 6 MB może coś dać i równie dobrze może nic nie dać lub
    dać tak niewiele, że tego nie widać

 -- 133 MB/s to przepustowość całego kanału, jeśli na kanale masz
    dwa dyski pracujące razem, to nawet po 66 MB/s mogą nie wyciągnąć, :)
    choć niby będą pracować w 133 MB/s

 -- 66/100/133 to transfery maksymalne i burst, w życiu praktycznie
    ma się to nijak do rzeczywistej wydajności dysku normalnie używanego

 -- hałaśliwość jest dobijająca (przynajmniej ja mam z tym kłopoty)
    a 13 dB różnicy to bardzo dużo; inna sprawa, że Seagate może
    inaczej to mierzyć niż Maxtor.

Jeśli chcesz wydajności -- musisz kupić SCSI (dziś już bez sensu z uwagi na cenę) lub SATA II.
SATA II ma kolejkowanie i różniaste inne mechanizmy czerpane wprost z SCSI, ponadto S to S,
choć kiedyś uważano, że przyszłość należy do transmisji równoległych, gdzie problemem jest
na przykład synchronizacja i wzajemne zakłócanie pinów/żył.

W ogóle to Ci odradzam 160 GB do WXP z uwagi na LBA 48: Jeśli nie wiesz dokładnie, o co w tym
chodzi i wiedzieć nie chcesz, to możesz mieć sporo trudności, więc jeśli Ci nie zależy na tych
dodatkowych 40 GB ponad 120, to może raczej ogranicz się do 120 GB.

> Poza tym poniżej jest ciekawy komentarz, może nie
> koniecznie powinienem się nim sugerować:

Barracuda 120 GB chyba ma więcej dB niż 160 GB, którą Ci pokazałem.

Może są i Barracudy 120 GB ciche. Moje (60 GB i 80 GB) są bardzo
ciche zarówno w trakcie samego kręcenia jak i w czasie machania
głowicami. Duużo głośniejsze jest od nich **delikatne** stuknie
w klawiaturę czy cicha muzyka. W zasadzie to trzeba się mocno
wsłuchiwać, aby usłyszeć pracę dysków w otwartym komputerze,
czyli ze zdjętą obudową. Wentylatory mam wszystkie (trzy: procesor
na slocie, grafika i zasilacz) duże i pracują wszystkie :) na 5 V; :)
przed paru laty, gdy były ,,młodsze'' komputera w ogóle nie było
słychać z odległości pół metra, w środku cichuteńkiej nocki. :)
Słychać było jedynie (i to bardzo słabo) elektronikę. :)
Teraz słychać trochę wentylator z CPU, gdy się zatrzyma -- jest cisza. :)

E.