Re: 1xPATA plus 2xSATA2 w RAID 0 - jak skonfigurować system?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Tue 19 Sep 2006 - 12:07:48 MET DST

Użytkownik "Piotr Wozniacki" <p.wozniacki@wp.pl> napisał w wiadomości
news:eeoe8f$k8q$1@atlantis.news.tpi.pl...
> "Michal Kawecki" <kkwinto@o2.px> wrote in message
[...]
> Dziękuję za sugestię - zgadza się z moją intuicją. Mam jeszcze pytanie
> czysto techniczne: ponieważ na dysku PATA, o którym mowa, mam sporo nie
> zbackupowanych danych, muszę zwolnić na nim tylko tyle miejsca ile wymaga
> instalacja XP (a potem zrobić porządek, gdy dostępne będą inne partycje w
> gotowym systemie z RAID 0). Jakie jest minimum dla wygodnej i pełnej
> instalacji XP pro?

Według mnie powinieneś przeznaczyć nie mniej niż 20 GB. Dysk masz duży, nie
musisz się ograniczać. Partycję pod system należy założyć na początku dysku,
gdyż w tym miejscu są nawiększe transfery. Dlatego teraz musisz zmniejszyć
istniejącą partycję i przesunąć ją w stronę końca dysku, żeby zrobić miejsce
pod p.systemową. Odradzam wykonywanie tego w jednym kroku, tak jak czyni to
Partition Magic, odradzam też w ogóle korzystanie z tego programu. Użyj
sprawdzonego BootIt Next Generation http://www.terabyteunlimited.com (nie
musisz go instalować na hdd).

Drugi etap (czyli przesuwanie partycji) jest dość ryzykowny jeśli nie ma się
UPS-a, dlatego istnieje jeszcze jedno rozwiązanie zapewniające niemal 100%
bezpieczeństwo danych. Otóż należy zmniejszyć tą partycję o ile się tylko
da, na zwolnionym miejscu (pod koniec dysku, bo zmniejszanie zawsze odbywa
się "od końca" partycji) założyć drugą partycję, sformatować ją i przegrać
na nią dane z pierwszej partycji aż będzie pusta lub prawie pusta. Wówczas
można już swobodnie zadysponować miejscem które zajmuje, np. zmniejszyć ją
do tych 20 GB i (bez formatowania) postawić na niej system.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/