Re: Ułamany pin w złączu IDE na dysku

Autor: Paweł Tomaszewski <peval84_at_gezate.pl>
Data: Thu 14 Sep 2006 - 18:50:18 MET DST

Last Wisimulacha wrote:

> mam nadzieje ze mial pan kiedys
> amige1200+dhh3,5" (uszkodzonego) i programowal pan bezposrednio kontroler spod
> assemblera i widzial co kontroler zwracal i co sie dzialo z dyskiem. kiedy dysk
> nawet nie chcial odpowiedziec to i tak dostawalem informacje,

Dostawałeś informacje od kontrolera na dysku.

> a skoro jak pan
> twierdzi kontroler byl odlaczony (zdarzalo sie i tak) to nie powinienem nic
> dostac spowrotem.

Napisz co dostawałeś i sprawdź w dokumentacji na aminecie czy faktycznie
powinieneś dostać taką a nie inną wartość.

> i bede twierdzil nadal, ze panskim hostadapterem steruje sie
> urzadzeniem o nazwie dysk twardy, wiec host adapter rontroluje dysk twardy i
> nazywa sie kontrolerem urzadzen wymiennych. i koniec i kropka.

Nie kontroluje tylko pośredniczy, a konkretniej - robi tylko jako gniazdo
do podłączenia kabla. Napisz mi czym może sterować zaledwie kilka prostych
rejestrów i bramek? Jak by się postarać i dodać do tego więcej elementów to
można tym zaświecić LEDa a nie sterować pracą dysku.

> dalsza rozmowa
> jest bez sensu,

Zgadzam się... ;)

> pan ma troche racji i ja tez,

Pan ma rację, ale Ty już nie... ;)

> ale w koncu skoro dysk jest
> urzadzeniem przylaczajacym, to on niczego nie kontroluje poza soba,

Jest urządzeniem *przyłączanym* i nie ma kontrolować nic poza sobą.

> a obsluga
> na mobo kontroluje te urzadzenia, wydaje im rozkazy i monitoruje przepustowosc
> szyny magistrali ide.

Nie wydaje rozkazów tylko wysyła prośby o konkretne dane oraz je odczytuje
i wysyła. Mobo może kontrolować prace kart rozszerzeń ale dysk kontroluje
się sam.

> wiec nawet gdzy dysku nie ma podlaczonego do jakiegos
> kanalu mozna nadal uruchomic i pracowac na komputerze.

Komputer można też uruchomić bez myszy, karty dźwiękowej, karty sieciowej,
nawet bez karty graficznej (serwer) i bez masy innych urządzeń które nie
decydują o pracy komputera.

> i polecam sie zaglebic o
> metodzie podlaczenia 4 hdd na jednej tasmie ide w amidze, dlaczego tego nie
> mozna zrobic na pc?

No właśnie. Polecam ściągnąć z aminetu źródła patcha który steruje pracą
czterech napędów na jednej taśmie i dokładnie zobaczyć w jaki sposób on
działa. Bez tego programowego wsparcia amiga nie była by w stanie obsłużyć
więcej niż dwóch urządzeń.

> przeciez podobno kontroler jest na hdd? nie jest tak do
> konca i dobrze pan o tym wie, poniewaz te same napedy juz pod pc nie beda w ten
> sposob dzialac.

Sądzę iż nie wiesz czy piecyki czegoś takiego nie obsługują. Jeszcze nikt
tego nie próbował. Sądzę, że pod jakimś DOSem czy innym systemem z dostępem
rzeczywistym, takie coś by się udało. Chyba, że BIOS komputera by w tym
jakoś przeszkodził.

--
"Jeżeli ktoś uderzy cię w policzek, kopnij go w drugi."
    * odpowiadając na mail zamień a<->e w adresie *