Re: Latency vs. predkosc - co ma wieksze znaczenie dla Core 2 Duo E6600

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Wed 06 Sep 2006 - 08:24:40 MET DST

uC napisał(a):
> Oczywiscie ze nie. Po pierwsze szyna do pamieci jest 128 bitowa (AMD) i
> 2x64 bitowa (Intel), oczywiscie w dual channel, wiec z definicji trzeba
> przeczytac co najmniej 16 bajtow. Po drugie, czytanych jest ich tak na

Zupełnie nie zrozumiałeś. Przeczytaj jeszcze raz:

"Kontrolery tak. Oprogramowanie nie."

Programisty *nie obchodzi* co robi sprzęt. Wydaje mu
polecenie np. MOV AL, BYTE PTR [xxxxx] i jego efektem
jest odczytanie *bajtu* z pamięci do rejestru. Procesor
może ten bajt sobie czytać bit po bicie lub odczytać
128 KiB danych i wyrzucić resztę poza bajtem -- nieważne!
Program *może* przeczytać bajt.

I dlatego napisałem, że oprogramowanie może odczytywać
pojedyncze bajty, a sprzęt nie. Nowoczesny sprzęt oczywiście
zrealizuje odczyt pełnego bajtu przez odczytanie większej
partii, ale z punktu widzenia programu jest to zupełnie
nieistotne.

Swoją drogą nie jest to cecha powszechna, są architek-
tury gdzie program nie może odczytać mniej niż jedno
pełne słowo maszynowe (np. 32 bity) i w razie potrzeby
musi sam sobie potem z tego wydzielać bajty.

> Dodatkowo, przeciez rejestry sa co najmniej 32-bitowe, wiec nie da sie
> do nich zaladowac po prostu 1 bajtu!

Wrong. W IA-32 rejestry mogą być traktowane jako
16- (np. EAX -> AX) lub dwa 8-bitowe (np. EAX -> AL/AH).

> No wlasnie o tym mowie, oczywiscie ze nie moze jednego bitu, tak samo
> jak nie moze jednego bajtu.

Patrz wyżej. Może.

> Tutaj masz chyba na mysli cos innego?, tzw. NC (non-cachable area) ktore
> moze byc wykorzystywane do buforowania video (overlaying)
> wykorzystywanego brzez np. biblioteki DirectX. To troche inna para
> kaloszy...

MTRR w zasadzie można ustawić w dowolny sposób. Inna sprawa,
że stosuje się to do opisywania obszarów pamięci innych niż
RAM w olbrzymiej większości przypadków.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |