Re: Asrock 939dual-sata2 i Asrock 939dual-vsata?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Sat 02 Sep 2006 - 23:13:34 MET DST

mookie <mookie@epf.pl> wrote:

> Chce odnowic sprzet na cos z podstawka 939, budzet mam nieco
> okrojony wiec plyta glówa narazie bedzie tania. Slyszalem i
> czytalem duzo dobrego o plycie Asrock 939dual-sata2 (na chipsecie
> ULi) widzialem testy i wyglada to calkiem niezle, choc sama nazwa
> mnie przeraza, to podobno produkt wyjatkowo sie udal.

    Mialem podobne odczucia, a jednak w srode kupilem go dla siebie
+ A64 3000+ OEM + AC Silencer64 Ultra jako idalne rozwiazanie dla osoby
przesiadajacej sie z SocketA [zachowuje pamiec i grafike] jednak z mysla ze
pozna jesienia nie ma zmiluj i trzeba bedzie kupic nowa grafike, tym razem
juz niestety obowiazkowo na PCI-E, bo pakowanie sie obecnie w nowa AGP nie
ma sensu.
            Od tego czasu calosc lezy w pudelku i sie kisi - nie mam czasu tego
podlaczyc nawet na biurku a komputer potrzebny mi jest caly czas do pracy
:/

> Jednak wyszedl nowszy model oznaczony 939dual-vsata.

            Z tego co slyszalem Asrock go nie zepsul w stosunku do poprzedniego
udanego modelu, ale majac w pamieci boje z BIOSAmi do 939dual SATA2 wolalem
wziac produkt juz ze sprawdzonym biosem. Najlepiej niech sie jednak wypowie
ktos kto testowal obie.
Co ciekawe - z tego co zasiegalem jezyka tu na grupie to jedna z niewielu
nowych plyt nie majaca problemow z SkyStarem2. Mam nadzieje ze i tak bedzie
w moim przypadku z 2.6C

> Podobno zmiany dotycza kompatybilnosci z systemem Vista

            Mnie to nie obchodzi - Visty - nawet jak wyjdzie nie zamierzam
dotykac nawet kijem przez nastepne 2-3 lata. Na razie mam zagwozdke czy
warto przesiadac sie z racji zmiany platformy ze sprawdzonego win2k
na to zbajerowane winXP i powylaczac wszystkie wodotryski. Support win2k
sie skonczyl, nawet sterowniki C&Q dla w2k sa duzo starsze niz XP, nie
jestem pewny jak z obsluga bitu NX pod w2k. Poza tym powoli zaczyna
pojawiac sie soft wykorzystujacy domyslnie funkcje API dostepne do XP
w gore :/

> oraz zmieniony zostal uklad dzwiekowy z Realtek ALC850 na C-Media CM6501.

            Jeden badziew + za ta cene jak ten Asrock to przetworniki AD/DA musza
byc fatalnej jakosci. Ja juz wole zostawic sobie nawet zwyklego Live1024.
Gorzej ze z PCI jest problem - ta plyta ma 3x PCI 2.3, ale zlacze AGP jes
blisko jednego z nich, mam AC Silencera rev3 wiec do wykorzystania tylko 2
- zmiesci sie SS2 i Live, z reszty kart nici :/

Acha - ze zmian w VSTA jest chyba jeszcze podlaczenie 4pinowe wentylatora,
a nie zwykle 3pin.

> Jestem nia zainteresowany równiez dlatego iz posiada AGP a grafiki nie
> potrzebuje koniecznie wymieniac.
> Pytanie1: czy macie jakies doswiadczenia z ta plyta?

            Napisze jak zloze calosc do kupy. I bede raczej kytycznym recenzentem
Asrocka - od ponad 8 lat siedze wylacznie na plytach Epoxa i MSI, a to
nieco inna liga. Jak bede bardzo niezadowolony to po zmianie grafiki
puszcze ta plyte na Allegro bez wiekszego zalu i straty gotowki [jest tania
jak barszcz] i przesiade sie na DFI.
Z kiepskich pomyslow Asrocka w tej plycie jeszcze przed lzlozeniem widze
oszczednosc na zlaczach 3pin do podlaczenia coolerow - jest tylko dla CPU
i zasadniczo z przodu dla dyskow. Brakuje trzeciego [tak maja wszystkie
normalne plyty] wyciagajacego z tylu, no chyba ze pociagnie sie do niego
zasilanie przedluzaczem - nie podoba mi sie taka koncepcja.

> Pytanie3: czy mozecie polecic jakas inna niskobudzetowa i dobra
> plyte?

            Problem jest taki ze raczej nie ma dostepnych w handlu w PL innych
plyt na ULI 1695 czyli idealnych do upgrade. "Wirtualnych" MSI nie
widzialem w rzeczywistosci. IMHO w starawy nForce3 nie ma sie co pakowac,
zwlaszcza ze skazuje to na AGP bez mozliwosci latwej zmiany, a grafiki jak
pisales nie chcesz na razie ruszac. Teraz jest wysyp plyt na AM2, ale to
wymiana praktycznie calego komputera jesli ktos nie sklada od zera.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl