Re: Fujitsu-Siemens Amilo Pro V3205-62E2PL - czy warto kupić ?

Autor: czarny_kruk <czarny_kruk_at_na.interii.peel>
Data: Fri 18 Aug 2006 - 13:16:28 MET DST

ikselka napisał(a):

> A jak poznać, że matryca jest matowa - konkretnego modelu szukam w
> internecie? czy są na to jakieś oznaczenia?

matowe matryce to niestety zdecydowana mniejszosc obecnie sprzedawanych
latopow. kierowane sa wlasnie do osob, dla ktorych nie jest priorytetem
ogldanie filmow i multimedia (tam rzeczywiscie szklane matryce lepiej
sie sprawdzaja) tylko wazna jest mozliwosc dlugiej pracy przed ekranem.
moim zdaniem oraz wielu osob, ktore pytalem (i ktore na codzien maja
doczynienia z notebookami) matowa matryca zdecydowanie mniej meczy wzrok.
szklane latwo odroznic - szczegolnie na zywo - po prostu sie bardzo
blyszcza, odbijaja od siebie mocno swiatlo zewnetrzne (sa jak lusterko).
w specyfikacji laptopa rowniez nietrudno bedzie je znalezc - przy
wielkosci ekranu jest wtedy dopisek, w zaleznosci od producenta -
"brightview"/"crystal view"/"crystalbright"/"color shine" i kilka
innych. matowe rzadko posiadaja taki dopisek lub jesli nawet to
podkreslone jest iz chodzi o matryce matowa.

jezeli nie jestes przekonana, ktora matyce powinnas wybrac dla corki to
chyba warto byloby skonsultowac to ze znajomymi, ktorzy uzywaja laptopow
, badz samemu przejsc sie do sklepu i zobaczyc jak bardzo te ekrany sie
od siebie roznia. aha - w mniejszych sklepach calkiem prawdopodobne, ze
laptopow z matowymi ekranami nie bedzie w ogole:(

marki, ktore posiadaja wiekszy wybor z takimi matrycami to np. HP,
IBM/Lenovo, Dell.
tej ostatniej marki nie znajdziesz na sklepowych polkach - oficjalnie
sprzedawana jest w polsce tylko firmom - bez problemu jednak znajdziesz
na allegro wiele sklepow oferujacych te laptopy dla kazdego (nowe, z
rachunkiem i z gwarancja oczywiscie). ich glowna zaleta jest zwykle
3-letnia gwarancja tzw. "next business day, on-site". laptop zostaje
naprawiony w ciagu 24godzin (!) na miejscu u klienta:) i rowniez w
polsce dziala to tak jak zapewniaja.
ibm/lenowo - z tanszych (ok. 3 tys zl) znajdziesz lenovo (to jest nowy
wlasciciel marki ibm) z matowa matryca - zapewne najlatwiej bedzie go
wytropic w ktoryms z dobrych sklepow.
z "oryginalnych" IMBow ceny sa niestety wyzsze. do najlepszych modeli
nalezy seria T42/T43 z tytowa obudowa (bardzo lekkie i wytrzymale) oraz
dobrze wyposazone - jednak ich ceny sa bardzo rozne. jezeli chodzi o
nowy sprzet to od 3,5-4 tysiecy zlotych *na allegro*, zas w sklepach od
5-6 tysiecy. modele z literka R z przodu (np. R52 / R60) rowniez ciesza
sie dobra opinia - jednak z tego co wiem to zwykle maja one juz matryce
(matowe) wielkosci 15".
zaleta wyzszych modeli Della i IBMa, oraz kilku modeli HP i Toshiby jest
rowniez tzw. "track point" - posrodku klawiatury znajduje sie kawalek
gumki, ktory pelni role myszki komputerowej i dla wiekszosci osob jest
rozwiazaniem znacznie wygodniejszym od popularnego touch pada.

> Twoje zdanie co do wielkości matrycy wezmę na pewno pod uwagę,
> zabiłeś mi klina niewatpliwie. Co prawda córka pewnie będzie
> często nosić laptop ze sobą - choćby na zajęcia, które
> obowiązana będzie prowadzić, ale w końcu 14-stka nie jest aż taka
> wielka, a na 12-stce oczy chyba rzeczywiście moga się męczyć,
> zwłaszcza przy wprowadzaniu i czytaniu dokumentów. No to... szukam
> chyba od nowa :-(. Dzięki za sugestie, jakbyś tak jeszcze mógł mi
> wyjaśnić, po czym na odległość rozpoznać tę matową...

12" poza tymi dwoma calami roznicy w wielkosci ma tez inna (moim
zdaniem) wade - jest panoramiczna, czyli rozdzielczosc takiego ekranu
jest w stosunku 16:10. oczywiscie filmy przyjemniej sie oglada, jednak
przy czytaniu/pisaniu dokumentow takie przyjemne to nie jest. wysokosc
obrazu jest zauwazalnie nizsza w stosunku do niepanoramicznych matryc,
gdzie rozdzielczosc (poziomu do pionu ekranu wynosi zwykle 4:3).

z wielkosci posredniej miedzy 14 a 12 cali wybor modeli jest praktycznie
zaden - nie ma sobie nawet co glowy tym zawracac.

pozdrawiam i milego szukania.