Re: Semperon Socket S754/S939 vs AM2

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Fri 04 Aug 2006 - 16:53:43 MET DST

Michał Gorzkiewicz <mgorzkiewicz.WYTNIJ@gazeta.pl> wrote:

> Mam pewien dylemat związany z rozbudową komputera. Obecnie mam Durona
> 1.4G, płytę na KT266A, grafikę ATi Rage 128, ram 128 DDR 333mhz i
                         ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> zastanawiam się nad czymś mocniejszym.

            Czyli mozna przyjac ze grafiki i RAMu nie masz.

> czy jest ktoś w stanie stwierdzić, lub podać linka do porównania
> wydajności procesora Semperon z tym samym (lub zbliżonym) zegarem, na
> platformie AM2 i Socket 754/939?

            S754 praktycznie sie juz nie liczy (choc jak ktos pozbywa sie sprzetu
to mozesz tanio kupic - te kilka kilkanascie procent roznicy w wydajnosci
nie powinny miec wielkiego znaczenia, choc przy bazach danych przepustowosc
pamieci moze sie liczyc i dual chanel jednak poplaca).
            Czyli zostaje Ci wybor miedzy AM2 i S939. Najsmiszniejsze jest to, ze
przy takim samym CPU i zegare starszy S939 jest ciut wydajnijszy. Co z tego
jesli AMD koniecznie chce mu ukrecic leb i pakuje wszystkie sily w AM2.
Za rok bardzo mozliwe ze nie da sie juz kupic nowego X2 na S939, a zmiana
plyty i CPU poza praktycznie koniecznoscia stawiania systemu i
optrogramowania od zera, dodatkowo wiaze sie z wywalenem do kosza licencji
na najpopularniejszy obecnie WinXP OEM.

> Chciałbym wiedzieć czy warto pchać
> się w rozwiązania wymagajace pamięci DDR2 (koszty!), czy też nie
> lepiej skorzystać z "wyprzedaży" sprzętu Socket 754/939?

            Sytacja jest taka, ze tych "wyprzedazy" S754/939 praktycznie nie ma.
Ceny sie ustabilizowaly a tylko sukcesywnie kurczy sie oferta. Wrecz pod
AM2 mozna kupic tansze CPU uwzgledniajac powszechna dostapnosc nowoczesnych
sempronow AM2 i smieszne ceny Athlonow64 3000-3200+

Poniewaz pamieci i grafiki mozna powiedziec ze nie masz (128 MB DDR PC2700
to tyle co nic warte ~30-40 zl) a zwyklego Rage128 [nie pro] bedacego tylko
AGP 1.0 x1/x2 w zandej plycie pod S754/S939 nie wykorzystasz to IMHO
bardziej rozsadne jest wejscie w plyte i CPU na AM2 ze zintegrowana
grafika. Jesli szukasz oszczednosci to moze byc nawet Sempron AM2 za
~200 zl.

> Sprzęt wymieniam w cyklu 2-letnim, wiec nie uczestniczę w pogoni za
> MHz...

            Na gwiazdke tego roku standardem beda juz procesory dwurdzeniowe i
coraz wiecej softubedzie pisane z mysla o nich - bedzie wielordzeniowosc
standardowo wykorzystywac. Nowe wersje aplikacji bazodanowych za rok moga
byc juz ladnie rozlozone na watki i wtedy wystarczy ze sprzedaz kupionego
traz semprona/athlona i prosto, szybko i bez dodatkoqwych komplikacji
zastapisz go Athlonem X2 na AM2 zachowujac zainstalowane oprogramowanie
i icencje na system. IMHO bierz cos na AM2.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl