Re: chipset VIA pod P2?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Wed 02 Aug 2006 - 22:19:55 MET DST

Vituniu <vituniu@poczta.fm> wrote:

> Ekhem... roznice w poborze / wydzielanym cieple siegaja czasem nawet 2W,
> co? :P

            Na pewno wiecej - widze po temperaturze samej obudowy. Northbridge
w iBX mimo radiatora jest mocno cieply, sieciowka i grafika wrecz parza
- to najgoretsze czesci serwerka i przy takich upalach przydalby im sie
wlasny radiator. Czesto lutowane na plytach z iBX Rage czy Trio3D sa po
prostu gorace, a i810 mimo ze w jednym ukaldzie laczacy i grafike (do
serwerka bez monitora zarzadzanego przez SSH lub VNC naprawde nie trzeba
nic wiecej) jest wyraznie chlodniejszy. Do tego dodam jeszcze jedno: w
plytach na iBX zintegrowana sieciowka byl to zazyczaj intel PRO100 i8558
w starym typie obudowy, zasilany z linii 5V i grzejacy sie niemilosiernie.
W plytach na i810 i nowszych jest to zazyczaj nowszy i8559 - nowszy
[cienki] typ obudowy, zasilany juz z 3,3V, pobierajacy wyraznie mniej pradu
i przez to chlodniejszy - kolejny zysk na temperaturze, obrotach smartfanow
- halasie i zuzyciu pradu.

> Zgadza sie. To z reszta byla najszybciej starzejaca sie czesc chipsetu.
> Stad pojawilo sie w pozniejszym okresie sporo plyt glownych z
> dodatkowymi kontrolerami.

            Zgadza sie. Na szczescie UDMA66 ma juz wystarczajaca przepustowosc,
a USB 2.0 w malym serwerku zazyczaj na nic.

> Hm.. Przyznam, ze o tym nie pomyslalem... Mowisz, ze az takie problemy
> z tym sa?

            Tak - zwlaszcza z bardzo udanymi Atherosami. Poza mniejszymi
gabarytami, mniejszym zuzyciem pradu to bl dla mnie glowny powod
przesiadki.

> Bo tez i wyniki syntetycznych benchmarkow to jedno, a praktyka to drugie.

            Fakt - inaczej P4 fruwaloby w kosmosie juz w czasach rambusow.

> Z reszta - ja wcale nie przecze, ze i810 to dobry chipset.

            A ja nie pisze ze jest dobry. Powiem inaczej - nie jest taki zly jak
go sie powszechnie maluje. Ot chipset przeznaczony dokladnie do tego co
mial robic - tania platforma do malo wymagajacych desktopow.

> Ja tylko zwracam uwage na fakt, ze nie jest wydajniejszy od starszego BX,

            Na pewno. Ale przynajmniej dla mnie wazniejsza jest cisza i maly
pobor pradu w przypadku komputerka dzialajacego praktycznie 24/7.
A w EPIE nie chce sie pakowac. Cena i do VIA zwlaszcza pod linuksem jestem
zrazony po problemach wczesniejszych chipsetow z ACPI i DMA [choc pod win32
nie ma z tym problemuy po zaaplikowaniu lat i odpowiednich sterownikow].
Poza tym takie PIII FCPGA w 0,18um ma typowy TDP 9-10W przy 500-550 MHz,
kosztuje podobnie jak Compaqi SFF grosze, a przy praktycznie braku
obciazenie przy samej kosoli to pewnie zuzywa ~4-5W.

> oraz ze brak AGP

            W tych zastosowaniachabsolutnie nieistotne oecnie. Przeciez nikt nie
bedzie na tyle szalony by na tym grac czy uzywac do CAD itp.

> i mocne ograniczenie ilosci obslugiwanej pamieci

            512 MB spokojnie wystarcza.

> skutecznie ogranicza jego zastosowania w dziedzinach innych niz
> domowy routerek. :)

            + maly serwer. A czy ja mowie ze doczegos innego jest sens stosowac.
Obecnie to ciagnaca malo pradu, zgrabna (SFF) propozycja za grosze.

> W kwestii formalnej - do dzis glownym komputerem "do wszystkiego"
> jest u mnie P3 800EB na Asusie CUSL-2c (i815). Jakos mi to wystarcza ;)

            Ja sie wlasnie zastanawiam czy wreszcie przesiasc z nForce2U + AXP
1833 MHz na S939 + A64 3200 +OC, a obecna plyte i CPU dac jako maszyne do
pisania - juz jest troche za wolna przy zastosowaniach "do wszystkiego".

BTW:
Co ma sie ruszyc u AMD w dol z cenami po 10 sierpnia. Chyba tylko
dwurdzeniowki i topowe modele, bo AX64 3000+ / 3200+ sa na tyle taniem,
ze nie ma z czego zjezdzac.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl