Re: chipset VIA pod P2?

Autor: Vituniu <vituniu_at_poczta.fm>
Data: Wed 02 Aug 2006 - 08:12:01 MET DST

> 1. Nizszy wymiar technologiczny, nowa obudowa chipsetu i zintegrowana
> grafika: wszystkie trzy rzeczy sprawiaja ze w malym serwerze/routerze
> to mniej sie grzeje, zuzywa mniej pradu i nie wymaga dodatkowej karty
> graficznej, nawet lutowanej na plycie ale jednak grzejacej sie i
> zuzywajacej prad.

Ekhem... roznice w poborze / wydzielanym cieple siegaja czasem nawet 2W,
co? :P

> 2. Mostek poludniowy z obsluga UDMA66, w odroznieniu od UDMA33 w prawie
> wszystkich konstrukcjach z iBX. A UDMA33 to powoli troche za malo
nawet
> w domowych mikroserwerkach.

Zgadza sie. To z reszta byla najszybciej starzejaca sie czesc chipsetu.
Stad pojawilo sie w pozniejszym okresie sporo plyt glownych z
dodatkowymi kontrolerami.

> 3. PCI 2.2 w i810 i PCI 2.1 w iBX - obecnie bardzo wazne ze wzgledu na
to,
> ze wiekszosc nowych kart wifi b/g lub wymaga juz PCI co najmniej 2.2
> i ciezko kupic nowa, dobra karte wifi dzialajaca w PCI 2.1

Hm.. Przyznam, ze o tym nie pomyslalem... Mowisz, ze az takie problemy
z tym sa?

> Jesli chodzi o wydajnosc interefesu pamieci to i810 rzeczywiscie stanowi
> krok wstecz w stosunku do serwerowego iBX. Ale szczerze mowiac, mimo ze
> podchodzilem do tego jak do jeza (wiadomo - tanie rozwiazanie dla
> desktopow) to w domowym malym serwerze/routerze sprawuje sie zaskakujaco
> dobrze porownujac z iBX.

Bo tez i wyniki syntetycznych benchmarkow to jedno, a praktyka to drugie.

Z reszta - ja wcale nie przecze, ze i810 to dobry chipset.
Ja tylko zwracam uwage na fakt, ze nie jest wydajniejszy od starszego BX,
oraz ze brak AGP i mocne ograniczenie ilosci obslugiwanej pamieci
skutecznie ogranicza jego zastosowania w dziedzinach innych niz
domowy routerek. :)

W kwestii formalnej - do dzis glownym komputerem "do wszystkiego"
jest u mnie P3 800EB na Asusie CUSL-2c (i815). Jakos mi to wystarcza ;)

Pozdrawiam,
Vituniu.