Laptop - ukryta partycja

Autor: Jelcyn <rzjelcyn_at_op.pl>
Data: Wed 02 Aug 2006 - 13:25:01 MET DST

Niedawno kupilem sobie laptopa: Acer TravelMate 2420. Kupilem go z dyskiem
80 GB, ale jak zwykle producenci dyskow twierdza, ze 1000=1024 i dysk tak
naprawde ma okolo 75GB. Do tego doszedl bonus w postaci... ukrytej partycji,
ktora zajmuje 6GB.

Ta partycja to FAT (dziwne, bo zgodnie ze standardami (unijnymi ;-) partycja
FAT moze miec maksymalnie 2 GB). Na tej partycji sa instalki windowsa
(kupilem laptopa z windowsem OEM) w 3 wersjach jezykowych. W instrukcji
obslugi pisze, ze jak juz zainstaluje windowsa w Polskiej wersji jezykowej,
to pozniej stawiajac windowsa od nowa nie bede mogl wybrac innej wersji niz
ta, ktora wybralem za pierwszym razem. Przy pierwszym uruchomieniu
oczywiscie zainstalowal sie windows (wtedy tez wybralem wersje jezykowa
windowsa)

Przy pierwszym uruchomieniu komputera zaraz po instalacji windowsa nagralem
na plyte DVD kopie systemu.

Jesli padnie mi windows to podobno mozna cos ustawic w BIOSie, aby
zainstalowal sie windows z ukrytej partycji (w instrukcji pisze, ze partycja
C: zostanie sformatowana)

Pytanie brzmi: czy moge skasowac pierwsza partycje? Sprzedawca laptopa
powiedzial mi ze nie moge. Jednak skoro nagralem na plyte DVD kopie
windowsa, to w takim razie po co mi ta partycja?? 6 GB to sporo miejsca, tym
bardziej, ze laptopa kupilem na lata i nikt mi nie mowil, ze kupujac laptopa
z dyskiem 80GB tak naprawde mam do dyspozycji 70GB. Na upartego moglbym
wywalic partycje, ale nie wiem czy by to sie dobrze skonczylo. Akurat to moj
pierwszy laptop wiec nie mam w tej kwestii doswiadczenia.

Co ciekawe owa ukryta partycja zajmuje okolo 6GB ale jest zajete tylko 2.3
GB, jednak nie chce zmniejszac jej rozmiaru gdyz nie wiem czy PartitionMagic
jej nie uszkodzi (przypominam, ze partycja FAT moze miec tylko 2GB)

Co ciekawe - chcialem miec czyste sumienie i kupilem laptopa z legalnym
windowsem. Za owy dodatek musialem doplacic 290 zl. I co dostalem?? Nawet
nie bylo plyty CD (bo to windows w wersji OEM) tylko byla tekturka i 3 chyba
8 stronicowe broszurki-instrukcje-obslugi kazda w innej wersji jezykowej.
Skoro przeplacam 290 zl to moglem chociaz dostac plyte CD i nie byloby wtedy
bonusow w postaci ukrytej partycji...

--
Jelcyn
rzjelcyn@op.pl