Re: streamer i kasetka DAT

Autor: Mirosław Cichocki <mirekc_at_interia.pl>
Data: Fri 28 Jul 2006 - 09:45:52 MET DST

Atlantis napisał(a):

> Nie o taki backup mi chodziło. Raczej dwie tasiemki, backup raz na
> tydzień. :)
> Czy do takiego użytkowania się nadaje?

Jak jest 5 tasiemek po jednej na każdy dzień roboczy, to tasiemka jest
zapisywana raz na tydzień. U Ciebie wyjdzie raz na dwa tygodnie, więc
teoretycznie powinieneś mieć 2 razy większą "żywotność" tasiemek. Czy to
  Ci wystarcza - sam musisz ocenić.

[...]
> A weryfikacja zajmuje drugie tyle czasu co zapis, czy może odczyt jest
> już szybszy?

Jest szybszy, ale nie chce mi się sprawdzać, o ile. W każdym razie to
nie jest rząd wielkości.

> Istnieje możliwość "dogrania" czegoś jeśli za pierwszym
> razem nie zużyje się całej kasetki, czy trzeba za każdym razem nagrywać
> od nowa?

Można dograć, tylko potem jak coś będziesz chciał odtworzyć z ostatniej
kopii, to być może trzeba będzie sporo przewijać, a przewijanie jest
niewiele szybsze od odczytu (zwłaszcza, że trzeba odczytywać znaczniki
poszczególnych sesji). Podobnie przy dogrywaniu najpierw trzeba będzie
przewinąć taśmę na koniec ostatniej sesji. Jeśli Ci zależy na czasie, to
może się okazać korzystne wydanie większej kasy na więcej tasiemek i nie
dogrywać do końca. Sam musisz opracować system w zależności od Twoich
wymagań.

[...]
> A jak wygląda sprawa kompresji? Na nośnikach i serwerach podane są
> informacje, że można zmieścić 4 GB nieskompresowanych danych i 8 GB po
> kompresji, podobnie z wersją 12 GB i 24 GB. Kompresja odbywa się
> sprzętowo, czy mowa o kompresji programowej? Ta druga wartość jest chyba
> uśredniona, bo przecież np. MP3, jpeg czy DivXy kompresują się o wiele
> słabiej od czegokolwiek nieskompresowanego. :)

Jest kompresja sprzętowa, ale sterownik i program do backupu musi
"umieć" z niej skorzystać (na szczęście prawie wszystkie profesjonalne,
czyt. komercyjne, programy "umieją"). Co do reszty, to właściwie sam
sobie odpowiedziałeś. MP3, JPEG czy DivX to algorytmy kompresji
stratnej, z natury rzeczy dające większe "upakowanie" od kompresji
bezstratnej stosowanej przy archiwizacji. Takie pliki praktycznie nie
skompresują się w ogóle.