Re: Zapora systemowa w XP ?

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Fri 14 Jul 2006 - 13:48:03 MET DST

Michal Bien napisał(a):
> Ale nawet ten mityczny "przecietny uzytkownik" jesli zauwazy

Niestety nie mityczny.

> podejrzanie czesto takie komunikaty mozliwe ze zaintersuje sie powodem
> i odpali skaner malware/antywirus itp. W przypadku firewalla nie

Może.

> filtrujacego wcale wyjscia nie jest w stanie zauwazyc ze cos dzieje sie
> za jego plecami. Poza tym to nie musza byc tylko wirusy - nie lubie gdy

Ale będzie zabezpieczony przed infekcją słabo połatanego
systemu. To zawsze coś. Nie wiem dlaczego koniecznie chcesz
osiągnąć 100% ochrony (co jest niemożliwe) a tak niechętnie
podchodzisz do 20% czy 50% ochrony.

> program ktory nie powinien laczyc sie z siecia nagle chce laczyc sie z nia
> nie wiadomo poc co - takich programow jest coraz wiecej i jesli nie ma

Ale to już jest gust indywidualnego użytkownika wiedzącego
co robi z systemem, a więc zupełnie inna sprawa.

> mniej wiecej ze "firewall systemowy jest wystarczajacy dla przecietnego
> uzytkownika i wystarczajaco skuteczny" - czyli: nie warto zmianiac na inny.

To już interpretacja. Bo ja zgadzam się, że ten systemowy
jest wystarczający dla przeciętnego użytkownika. Oczywiście,
jeżeli ten użytkownik chce, może zainstalować inny, choć
z drugiej strony przy obecnym spadku jakości oprogramowania
z jego działaniem może być różnie.

> program z wlasnym silnikiem SMTP potrafi rozsylac tysiace, jesli nie setki
> tysiecy spamu. W przypadku poprawnie dzialajacego personall firewall z

Dobry przykład i szczytny cel, ale nadal obawiam się, że
jakaś połowa userów widząc na ekranie wskazówkę, że chodzi
o wysłanie poczty kliknie "zgoda". Choć oczywiście zawsze
lepiej, jeżeli ta druga połowa zablokuje...

Podsumowując: zaawansowany firewall OK, ale przydałaby się
również edukacja użytkowników, a to jest chyba niemożliwe.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |