Re: Suma kontrolna, nagrywanie .iso

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Sun 02 Jul 2006 - 21:28:46 MET DST

TW <tw@tw.com> wrote:

> Mam nadzieję, że ta grupa (tak uczęszczana) będzie odpowiednia.

            Nie za bardzo.

> [...]
> kontrolną. Suma ta wygląda następująco:
> 653acc801d4059598bd388de8171a20d *KNOPPIX_V5.0.1CD-2006-06-01-EN.iso
> Natomiast suma kontrolna wygenerowana przy pomocy Total Commandera
> wygląda tak:
> 653ACC801D4059598BD388DE8171A20D KNOPPIX_V5.0.1CD-2006-06-01-EN.iso
>
> Pierwszy raz posługuję się sumą kontrolną i nie wiem czy wielkość
> liter ma jakieś znaczenie (LINUX?) oraz czy znak *, który w jednym
> pliku występuje, a drugim nie, może świadczyć o błędnym ściągnięciu.
> Mam bowiem wątpliwości co do prawidłowości ściągniętego pliku.

            Plik jest sciagniety prawidlowo, problemy masz z nagrywaniem
(plytka/nagrywarka/program/jego ustawienie). A dlaczego? Co prawd linuks
rozroznia duze i male litery, ale hash MD5 to przeciez zapis heksadecywalny
- tu nie ma czegos takiego jak male i duze litery. Poza tym specyfika
algorytmu MD5 (SHA itp zreszta tez) jest to, ze nawet przy przeklamaniu
1 bitu wyliczony hash wyglada calkowicie inaczej niz poprawny - nie ma
szans by sie pomylinc nawet na pierwszy rzut oka po wyliczeniu i
porownywaniu "na oko".

> Po wypaleniu bootowalnej płytki przy pomocy NERO (z weryfikacją) -
> system z niej nie startuje, a w Exploratorze wygląda jakby płytka była
> pusta. Startuje Windows tak jakby tej płytki w napędzie w ogóle nie
> było. (Stara wersja KNOPPIXa z płytki z czasopisma startuje bez
> problemu, więc przyczyna nie tkwi w ustawieniach w BIOSie). Gdzieś w
> Internecie przeleciała mi informacja, że NERO może źle nagrywać pliki
> .iso. Nie mogę jednak teraz tego znaleźć. Czy ktoś coś wie na ten
> temat?

            Nero BR (przynajmniej do wersji 6.x, od 7,x trzymam sie z daleka) ma
idiotyczne ustawienia domyslne przy wypalaniu obrazow plyt: na track at
once i brak finalizacji plyty. Jesli ktos za bardzo nie wie o co chodzi w
nagrywaniu i tak zostawi, to nic dziwnego ze nie zabootuje sie z tak
nagranej plyty. Czesto ludzie zapominaja zamknac sesje przy nagrywaniu
obrazow co pwnie mialo miejsce w tym przypadku sadzac po objawach.
Zalecane jest dla ustawienie disk at once (a nie track at once) co
automatycznie wiaze sie z finalizacja plyty.
A co do tej wypalonej juz plytki: wcale nie jest powiedziane ze musisz ja
wyrzucic do kosza - mozesz po prostu zamknac sesje.

> Bardzo proszę o pomoc.

            Prosze bardzo. Odpowiedzilem bo chyba nie zdawales soie sprawy ze to
raczej NTG, zreszta w pl usenecie nie ma chyba aktywnej grupy poswieconej
nagrywaniu.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl