WD Caviar SE czy RE - co wybrac?

Autor: master <master_at_master.com>
Data: Fri 23 Jun 2006 - 10:03:36 MET DST

Konkretnie chodzi mi o dwa dyski 320 GB na ATA100:
- JB: http://www.westerndigital.com/en/products/Products.asp?DriveID=117,
- SB: http://www.westerndigital.com/en/products/Products.asp?DriveID=115.

Poszukuje przede wszystkim dysku niezawodnego. Myslalem zatem o SB, ale
troche mnie niepokoi jedna rzecz. Przy JB pisza, ze ma jakiestam Data
Lifeguard, w tym "real-time embedded error detection and repair"
("wykrywanie i naprawianie bledow w czasie rzeczywistym"). Przy SB nie pisza
o tym w ogole (czy to znaczy, ze w nim tego nie ma?), natomiast pisza, ze
dla lepszej wspolpracy z RAID dysk ma "time-limited error recovery"
(wykrywanie bledow z ograniczenirm czasowym). Jak to sie ma jedno do
drugiego?

Na stronie dysku SB pisza costam w sekcji Q&A, ze dyski takie jak JB stosuja
zaawansowane algorytmy wykrywania i naprawy bledow, przy czym moga podczas
takiego procesu nie odpowiadac nawet i kilka minut. SB ma ten czas
ograniczony do 6ciu sekund... No to ja pytam, czy to dobrze, czy jednak nie
bardzo ;-) ? A co, jesli w ciagu 6ciu sekund nie zdazy naprawic bledu?
[niewiem]. A moze mozna ten limit czasowy wylaczyc jakims programem
narzedziowym?

Przy dysku SB nie napisali tez czegokolwiek o zabezpieczeniach przed
uderzeniem, itp... czy to dobrze? Faktycznie by tego nie dali do serwerowego
modelu? Tymczasem w specyfikacjach "shock" dla obydwu dyskow jest taki sam.

SB jest nieco drozszy, ma tez dluzsza gwarancje i MTBF (sredni czas pomiedzy
awariami), ale czy to mialoby oznaczac, ze jest pod kazdym wzgledem lepszy?
Chce kupic dysk lepszy.

Porownan w sieci brak, testy sa wlasciwie tylko dla dysku JB :-(.

Ponizej dokladniejsze roznice:

JB - SB
----------
Linia produktow: desktop - server,
MTBF: 750 000 godzin - 1 000 000 godzin,
Gwarancja: 3 lata - 5 lat,
Contact Start/Stop Cycles: 50,000 minimum - nie podano, (co to w ogole
jest?)
Transfer Buffer To Disk: 748 Mbits/s (Max) - 61 MB/s (Sustained), (serwerowy
wolniejszy?)
Formatted Capacity: 320,072 MB - 320,059 MB,

Plus male roznice w poborze pradu - JB zre ciut mniej. Ponoc JB malo sie
grzeje - czy zatem SB bedzie grzac sie bardziej?

Wiecej grzechow nie pamietam. Wdzieczny bylbym, gdyby ktos mi pomogl
oddzielic marketingowa papke od konkretow i dokonac dobrego wyboru.

DW