Re: Aver Studio 303

Autor: Marcin Rudowski <mar_rud_at_poczta.onet.usunmnie.pl>
Data: Fri 07 Apr 2006 - 15:39:15 MET DST

Dnia 2006-04-06 16:30, Użytkownik Karol Borsuk napisał:
> Proszę również o wypowiedź wszystkich posiadaczy tej karty czy ktoś ma
> podobny problem.
> Może nikt takiego problemu nie ma a ja mam po prostu walniętą kartę....mam
> tak od początku.

Witam,

Mam taką samą kartę i zauważyłem podobny efekt.
Kartę mam już od dość dawna (3-4 lata) i na początku nie miała tego
(nagrywałem nawet 9h z jednego kanału i nie było problemów z dźwiękiem).
Wydaje mi się, że po zmianie sterowników na nowsze ("AVerTV303
v52034MultiLanguage.zip" ??) dopiero to zauważyłem po jakimś czasie.
Rzadko wtedy tak długo oglądałem jeden kanał by wychwycić bezpośredni
związek ze zmianą sterowników, więc trudno mi zapewnić że tu tkwi problem.

Pod Windowsem efekt ujawnia się dopiero po ok 1-2h (czasami dłużej)
oglądania jednego kanału. Wydaje mi się, że charczenie dotyczy kanałów
Stereo NICAM (ale to z własnej analizy o czym niżej). Po pewnym czasie
(ok 30min) charczenie przechodzi.
Oczywiście przełączenie kanału i powrót usuwa charczenie natychmiastowo.
Ogólnie najbardziej jest to denerwujące w przypadku nagrywania czegoś z
tv, bo trzeba kontrolować czy się nie popsuło i restartować nagranie
(tracąc kilka sekund filmu/czegokolwiek). Innym wyjściem jest
profilaktyczne zatrzymanie nagrania i przełączenie kanału w trakcie
reklam ;).

W Twoim przypadku wspominasz o kilkunastu minutach przed charczeniem,
więc już trudniej ignorować problem.

W między czasie bawiłem się uruchamianiem tej karty pod Linuksem. Tutaj
początkowo (jakieś pół roku temu) przy próbie uaktywnienia stereo
charczenie włączało się po ok 1min i co gorsza w ponad połowie
przypadków zmiany kanału, włączało się od razu.

Analizowałem problem i pomagałem przy pisaniu/poprawianiu modułu cx88.
Na podstawie tych doświadczeń, mam pewien ogląd na przyczyny.
Po wielu bojach udało się zminimalizować charczenie pod Linuksem.
Na jądrze zawierającym wprowadzone poprawki (co najmniej 2.6.15)
charczenie nadal się włącza po ok 1-2h, ale odpowiednie dodatkowe zmiany
(nie uwzględnione w jądrze, bo wyłączają sprawdzanie stanu sygnału w
ogóle) prawie całkowicie minimalizuje problem.

Problem głównie dotyczy kanałów stereo NICAM. Jeśli narzuci się używanie
A2 mono, charczenie nie występuje. Sygnał przy charczeniu jest taki,
jakby bufor dźwięku łapał część nowych i część starych danych
(elektroniczny dźwięk).

Co do przyczyny, to w ramach analizy odkryłem, że charczenie zdarza się
częściej, jeśli często następuje odczyt rejestrów karty. W skrajnym
przypadku (zrzucanie stanu jak szybko się da) charczenie włącza się po
kilku kilkunastu sekundach. Im rzadziej odczytywałem stan rejestrów
karty, tym później/rzadziej występowało charczenie.
Drugą przyczyną, którą udało się usunąć (przynajmniej taką mam nadzieję)
w module linuksowym cx88 była kolejność zapisów do rejestrów i różne
takie związane z przełączaniem kanałów (restart kanałów dma np). Tutaj
niestety pozostawała metoda prób i błędów, gdyż brak wyczerpującej
dokumentacji na temat tego układu.

Podsumowując trochę przy długi list, charczenie wynika ze sposobu
działania sterownika. Jeśli zbyt często odczytuje stan karty (windowsowy
i linuksowy robią to, by np określić jakość sygnału i istnienie sygnału
stereo, czy nie przełączyć na mono itp) karta jakoś się "gubi" i
powstaje charczenie.

Zatem widzę kilka rozwiązań (rozumiem, że chodziło Ci o Windowsa), które
nie koniecznie muszą przynieść polepszenie:
- spróbować jakiś starszy sterownik lub nowszy (jeśli jest)
- spróbować innego oprogramowania (DScaler)

To drugie rozwiązanie testowałem (m.in. przy rozwoju cx88). Tylko
najlepiej najnowszą wersję 4.1.15 (5.* jest przebudowana i nawet nie
wiem, czy zadziała więc nie polecam):
  http://deinterlace.sourceforge.net/
Program z tego co pamiętam oferuje również nagrywanie. No i można
narzucić używanie domyślnie A2mono (ale już wtedy tracimy stereo).
Program korzysta z własnego sterownika dla tej karty (wersja linuksowa
powstała na jego bazie) więc można go w razie potrzeby dostosować by
wyeliminować problem.

Wcześniejsze wersje (chyba 4.1.11 którą gnębiłem i modyfikowałem
testując) miały problemy z charczeniem przy przełączaniu kanałów
(czasami trzeba było przełączyć kilka razy aby załapał bez charczenia),
ale chyba charczenie nie pojawiało się już w trakcie oglądania. Chyba
nowsza wersja była już poprawiona.
Zawsze można przenieść poprawki z Linuksa do tego programu.

Pozdrawiam,
Marcin Rudowski