Re: fdisk & 127 GB

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Mon 03 Apr 2006 - 14:16:39 MET DST

U偶ytkownik "Mayster" <niewazne123@wp.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci
news:e0r1u9$q7b$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
[...]
> [...]
> wiem czy ktos bawil sie tym programikiem. Usunalem wszystkie
> partycje, uruchomilem programik. Kreator zapytal sie mnie czy
> przygotowac dysk do pracy (czyli stworzyc partycje), nastepne
> pytanie dotyczylo przyszlego systemu operacyjnego - wskazalem XP
> z SP1 i co dalej widze ? Nastepna plansza ukazuje informacje, ze
> dysk moze nie dzialac poprawnie jesli bedzie mial wiecej niz
> 137GB - mozna stracic dane. Ponizej jest opcja aby ograniczyc
> wielkosc tworzonej partycji do wlasnie ... 137GB. Pomimo, iz
> zaznaczylem wczesniej XP z SP1 to ... jest te info od Seagate'a.

Tego typu programy bior膮 pod uwag臋 m.in. to, 偶e mo偶e jako pierwszy
b臋dziesz stawia艂 go艂y system, a dopiero potem dogrywa艂 do niego SP1 i
w艂膮cza艂 BigLBA. Dlatego Ci臋 ostrzegaj膮. Je偶eli masz XP zintegrowane z
SP2 - a na taki w艂a艣nie system wszyscy Ci臋 tutaj usilnie namawiaj膮 - to
nie masz si臋 czego obawia膰. Je偶eli jednak upierasz si臋 przy go艂ym XP, to
za艂贸偶 najpierw mniejsz膮 partycj臋, dograj SP1 lub SP2, a dopiero potem
powi臋ksz j膮 do docelowych rozmiar贸w.

BTW z wielu powod贸w namawia艂bym Ci臋 do podzia艂u dysku na dwie partycje,
np. w proporcjach 20 GB/reszta. Na mniejszej stawiasz system i trzymasz
dane, na wi臋kszej instalujesz gry, du偶e programy, trzymasz tam instalki,
du偶e pliki i backupy danych. No i oczywi艣cie - obraz sprawnego systemu
wykonany np. Ghostem lub programem BootIt NG.

> No nie, nie mogli od razu konstruktorzy pomyslec, ze beda
> wieksze dyski niz 127 czy 137GB i przygotowac pod nie
> sprzetu/oprogramowania a nie robic taki bu#*el ? :-\

128 GiB to warto艣膰 liczona binarnie, 137 GB - decymalnie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefixes

Pewnie mogli, ale odpowiednie standardy wykluwa艂y si臋 wraz z
powstawaniem oprogramowania. BTW - zobacz, w kt贸rym roku powsta艂 ten
Tw贸j "ulubiony" fdisk i jakiej wielko艣ci nap臋dy kr贸lowa艂y w贸wczas na
rynku ;-).

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadaj膮c zmie艅 px na pl/