Re: Karta do TV i do zgrywania - konkretne pytanie

Autor: lukasz sczygiel <gdzies_at_daleko.pl>
Data: Thu 30 Mar 2006 - 12:07:35 MET DST

PAndy napisał(a):

> nie ma sensu wiecej niz 352 (potem 480, 544, 704, 720 - takie sa
> standaryzwoane rozdzielczosci DVB i w przyblizeniu odpowiadaja pasmu
> luminancji od 3MHz do 6MHz)

???
Przypominam ze piszemy o standardowym sygnale pal z tv naziemnej lub vhs.
Nie rozumiem tego o rozdzialce 352...
cwiartka palu to 382x288.
A moze o czyms nie wiem?

> Warto material z VHS mimo kiepskiej jakosc lapac z najwiekza mozliwa
> rozdzielczoscia - zreszta dotyczy to kazdej operacji probkowania -
> stosujac oversampling zmniejszamy szumy kwantyzacji a przez usrednianie
> (mozemy i nawet nalezy zmniejszyc rozmiar z VHS do np 352x288 po
> deinterlacingu) poprawiamy jakosc materialu - material zlapany w np
> 704x576 i zmniejszony do 352x288 bedzie mial lepsza jaksoc niz material
> zlapany natywnie w 352x288.

Tak tylko musisz sie zmagac z interlace. IMHO ta walka nie jest wiele
warta. Napisalem o tym w odpowiedzi do posta Atlantisa.

> Blad bo rekompresja pogarsza jakosc materialu... jesli kompresujesz juz
> skompresowany material to bedzie ona mial zawsze gorsza jakosc

Mozliwe ze bledem jest lapanie do divx pewnie jakis inny bezstratny
bylby lepszy ale na moje oko zawsze wychodza "klocki" w obrazie wiec nie
kombinuje i robie tak. Ale nigdy nie mialem nerwow do testowania
kilkudziesieciu kodekow zeby wybrac jeden.

> Mozna i lanczos resize albo spline, sa algorytmy rozpoznajace obiekty i
> skalujace je bez zebow np eedi upsizer

Zgadza sie ale to wszystko komplikuje sprawe i dla kogos kto chce miec
troche materialu w formacie cyfrowym moze byc przerostem formy nad
trescia. Pozatym wiele materialow vhs jest w kiepskim stanie wiec mamy
wtedy do czynienia z super jakoscia szumow:)
Nie twoerdze ze nie ma sensu. Sadze ze zazwyczaj w uzytku domowym nie ma
  potrzeby wyklikiwac wszystko i pamietac o szczegolach.

> Nie normalizuje sie dzwieku tylko zgrywa sciezke AC3 ktora potrafi
> dynamicznie zarzadzac kompresja w zaleznosci od profilu

Racja. Gdzies mi sie tak wbilo "normalizacja" ze nie zajarzylem ze
chodzi o kompresje. Tak czy siak wiekszosc ripow z sieci to kaszana...

> Bo jesli zalezy ci na jakosci to zazwyczaj i tak robisz obrobke
> materialu, jesl izgrywasz material ze zrodla analogowego uzywa sie
> njalpeiej kodeka bezstratnego np lagarith czy chocby i huffyuv

> Wlasciwa obrobka materialu nie jest strata czasu

Dokladnie. Ale koledzy radzili "kup szybszy procek" a to nie o to
chodzi. Jak zostanie (autor watku) przy tym co ma to tez zrobi co ma
zrobic i to nie gorzej niz na szybszym procku. Tylko troszke dluzej mu
zejdzie.

> Uzyj kodeka MJPEG - powinno sie obrobic bez klopotu - modul capture z
> Vduba albo VirtualVCR
U mnie sie czesto vdub wywalal na capture dlatego nie uzywam ale moze
warto wrocic?

> Ustaw sobie stala kwantyzacje na np 2 - 8 i tyle
> Wybierz 352x576 format - ze swej strony polecam najnowsze buildy ffdshow
> - maja wiekszosc uzytecznych enkoderow i co wazne jest ffdshow za darmo,
> poza tym ma dosc mocny modul obrobki i moze sie okazac ze uda nam sie
> odszumic, poprawic kolory itd w jednym przebiegu

Dobra rada. Jako ze to wyzsza szkola jazdy to nie wspominalem ale wiele
z przeksztalcen mozna zrobic juz przy lapaniu materialu i to z
praktycznie zerowym nakladem pracy procesora.

--
Lukasz Sczygiel
wstaw moje nazwisko@gmail.com