Re: Karta do TV i do zgrywania - konkretne pytanie

Autor: PAndy <pandrw_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 30 Mar 2006 - 09:02:22 MET DST

"edek sieciownik" <sieciownik@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote in message
news:e0e968$5d4$1@inews.gazeta.pl...

> [..] ciach
>>
> Koledzy troche scieme wala bo kaza ci kupowac szybsze procki. A nie
> tedy droga :)
>
> Od poczatku:
> Ja uzywam pixelviewa i nie nazekam.
> Jak to robie:
> Capturuje z takimi parametrami:
> dzwiek 44khz stereo zwykly pcm

Polecam max probkowanai dostepnego w danej karcie - zazwyczaj jest to
48000 probek 16 bit nasekund - potem do edytora audio np CoolEdit, Adobe
Audition czy nawet darmowe Audacity, odszumic, resamplowac na np 32000
probek na sekunde

> wideo na jakies 2000kbps i kodek jedno przebiegowy divx4.12
> rozdzialka 384x288 (czy jakos tak)

nie ma sensu wiecej niz 352 (potem 480, 544, 704, 720 - takie sa
standaryzwoane rozdzielczosci DVB i w przyblizeniu odpowiadaja pasmu
luminancji od 3MHz do 6MHz)

> do capture uzywam iuvcr ale i vidcap da rade tylko sie czasem wywala
> :(
> na d600 nie mam zadnych straconych klatek.
> Jak material vhs jest naprawde kiepski to gubia sie klatki - pomaga
> zazwyczaj
> lepszy odtwarzacz albo ustawienie trackingu. Moze inne karty beda
> lepsze - nie
> wiem.
> Podstawa to dobry sygnal doprowadzony do karty. Jesli za slaby - kicha
> jesli
> za silny - kicha (beda pojawiac sie duchy). W obu przypadkach pojawia
> [...]

Warto material z VHS mimo kiepskiej jakosc lapac z najwiekza mozliwa
rozdzielczoscia - zreszta dotyczy to kazdej operacji probkowania -
stosujac oversampling zmniejszamy szumy kwantyzacji a przez usrednianie
(mozemy i nawet nalezy zmniejszyc rozmiar z VHS do np 352x288 po
deinterlacingu) poprawiamy jakosc materialu - material zlapany w np
704x576 i zmniejszony do 352x288 bedzie mial lepsza jaksoc niz material
zlapany natywnie w 352x288.

> Jak juz zlapie sobie film to wtedy na drugi raz pcham material przez
> vduba.
> Ustawiam mu kompresje audio do mp3 czy co tam komu pasuje. Video albo
> robie
> ->
> w tej samej rozdzialce ale ustawiam 500-800kbps (zalezy czy mi zalezy
> na
> jakosci) i dwuprzebiegowe vbr. robie to wszystko OIDP na divx 4.12.

Blad bo rekompresja pogarsza jakosc materialu... jesli kompresujesz juz
skompresowany material to bedzie ona mial zawsze gorsza jakosc

> Czasem oplaca sie w miejscu oznaczonym -> wstawic zmiane rozmiaru
> (filtr
> resize)na wiekszy np. 640x480 jako np bikubiczne. Wychodzi wtedy plik
> o takich
> samych rozmiarach bajtowo ale ladniej odtwarzany na dziwnych sprzetach
> kodekach i ladniej rozciagany na full screen np 1024x768.

Mozna i lanczos resize albo spline, sa algorytmy rozpoznajace obiekty i
skalujace je bez zebow np eedi upsizer

> Vdub oferuje funkcje batch processing wiec wystarczy sobie albo
> naklikac albo
> sporzadzic skrypt i odpalic na noc i obrobic 4 filmy po kolei.
>
> Oczywiscie najlepiej kupic szybki procek i nie kombinowac ale wtedy
> dostaje
> sie aviki o syfiatej jakosci bo jednemu z drugim nie chce sie kilku
> opcji
> poustawiac i np filmy ripowane z dvd maja dzwiek nienormalizowany i
> nie
> slychac dialogow a podczas poscigu samochodowego wywala szyby w
> oknach...

Nie normalizuje sie dzwieku tylko zgrywa sciezke AC3 ktora potrafi
dynamicznie zarzadzac kompresja w zaleznosci od profilu

> Albo film jest rekodowany w 1pass i wchodzi na dwie plytki a w
> niewiele
> gorszej jakosci i z zoptymalizowanymi napisami na koncu filmu (czasem
> ich
> wyciecie powoduje ubytek 20% objetosci filmu).

Bo jesli zalezy ci na jakosci to zazwyczaj i tak robisz obrobke
materialu, jesl izgrywasz material ze zrodla analogowego uzywa sie
njalpeiej kodeka bezstratnego np lagarith czy chocby i huffyuv

> Pozatym kupujac szybki procek nie da sie lapac materialu i uzywac
> dwuprzebiegowego trybu kodowania. I tak trzeba tracic czas pozniej na
> rekodowanie od nowa.

Wlasciwa obrobka materialu nie jest strata czasu

> [...]
> po 100-150zl za karte z tunerem tv i dopalka na np. radku 8500. (Mam
> takiego
> (nie AIW :( ) i tne w wiekszosc gierek do dzis - procek mam a1400 ale
> na d1600
> tez bylo ok. Oczywiscie nie na full detalach ale calkiem znosnie)
> Jak dla mnie lapanie obrazu TV (z interlacem) w rozdzialce wiekszej
> niz
> "cwiartka" to porazka i mozna z tym walczyc ale rezultat jest
> niwespolmierny
> do wysilku.
> No chyba ze ktos mi pokaze jak to zrobic dobrze.

Uzyj kodeka MJPEG - powinno sie obrobic bez klopotu - modul capture z
Vduba albo VirtualVCR
Ustaw sobie stala kwantyzacje na np 2 - 8 i tyle
Wybierz 352x576 format - ze swej strony polecam najnowsze buildy
ffdshow - maja wiekszosc uzytecznych enkoderow i co wazne jest ffdshow
za darmo, poza tym ma dosc mocny modul obrobki i moze sie okazac ze uda
nam sie odszumic, poprawic kolory itd w jednym przebiegu

> iuvcr, vdub, i kodeki divx-a. zazwyczaj wiecej nie trzeba. Jak masz
> jakies
> specjalne zyczenia to sie zglos to moze wiecej poradze.
> troche chaotycznie napisalem ale polecam pobawienie sie vdubem i
> kodekami.
> dodatki do vduba w postaci filtrow pozwalaja na wiele ulepszen
> materialu z
> starych kaset vhs. Jesli chcesz zgrywac filmy z tv to albo bedziesz to
> robic w
> rozdzielczosci "cwiartka" albo lepiej kupic tuner DVB i lapac filmy
> [...]

podstawa obrobki jest avisynth - vdub pracuje w przestrzeni RGB i przez
to powoduje troche problemow z utrata kolorow (choc z VHS chyba i tak
nie ma roznicy) ale DVD powinno przetwarzac sie w natywnej przestrzeni
YV12 (poza tym trudno jest obrabiac selektywnie Y i Cb ,Cr) a co
najgorsze nie wspiera interlace....