Re: kupno dysku twardego

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Sat 25 Mar 2006 - 22:21:21 MET

LUKY <luky1@{NOSPAM}o2.pl> wrote:

> IMO SATA to czysty marketing, interfes sata ma tylko dwie funkcje
> przewazajace nad ATA:

            O czym jeszcze zapomniales, ale o tym nizej.

> 1.istnieje mozliwosc odleczenia urzadzenia podczas jego pracy bez
> uszkodzenia dysku.

            W teorii. W praktyce z hotswap i spojnoscia danych nie jest IMO tak
pieknie. O ile zgubienie zawartosci pendrive mozna sobie zazwyczaj darowac
[bo kto ma dane TYLKO na pendrive bez backupu] to rozsypanie sie systemu
plikow na duzym HDD stanowi juz powazny problem.

> 2.Drugim argumentem za SATA jest mozliwosc zwiekszenia dlugosci kabla z
> danymi do chyba 1.5 m

            Raczej cienki, elastyczny kabel nie utrudniajacy za bardzo cyrkulacji
powietrza w obudowie.

> Tak wiec SATA nie oferuje nic co mozna nazwac powaznym argumentem za
> jego zakupem.

            Jak dla mnie glownym powodem kupna na dzis HDD na SATA sa nie
parametry techniczne, a marketing. Przy podejsciu producentow jest calkiem
mozliwe, ze do nastepnej czy kolejnej plyty glownej nie bedzie jak podpiac
HDD na PATA inaczej niz przez kupno dodatkowego kontrolera [tak jak do
starych plyt kontrolery USB]. Tyle tylko ze te cholerne plyty z PCI-E maja
tylko max. 3 sloty PCI 2.x a nie bylbym zaskoczony, gdyby kontroler PATA
PCI-E x1 kosztowal za rok niewiele mniej niz sama plyta glowna.
Wystarczy przypomniec ze intel juz zapowiedzial uklad hubow pod kolejne CPU
bez wsparcia dla PATA [nawet dla napedow optycznych!] oraz los jaki spotkal
AGP - producenci bardzo szybko wyrzucili za burte miliony instalacji na AGP
i juz dzis bardzo ciezko kupic nowa, sensowna grafike na tym zlaczu.
Dla siebie szukam np: w miare taniej i pasywnie chlodzonej grafiki na
Radeonie X1300 AGP i nie moge upolowac w normalnych sklepach.
Tak wiec nawet przy moim sceptycyzmie w stosunku do SATA nie ma niestety
od niego ucieczki, przynajmniej jako drugi dysk w systemie [by uniknac
problemow z instalacja i bootowaniem OSa z dysku SATA].

> Mowienie ze dyski SATA sa szybsze od ATA jest nieporozumieniem.

            Na dzis w wiekszosci dyskow tak, ale jesli wreszcie producenci dyskow
IDE SATA rusza 4litery i zaczna implementowac poprawna obsluge NCQ w
dyskach SATA [przewidziana od poczatku specyfikacji, a w SCSI znana od
dawna] to sytuacja moze sie zmienic.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl