Karty dźwiękowe i wsp. Szumów

Autor: V. <vegaNOSPAM_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 14 Mar 2006 - 15:13:57 MET

Czy ktoś wie jak przedkłada się parametr stosunku sygnału do szumu kart
dźwiękowych w porównaniu do tradycyjnego sprzętu grającego?

Przykładowo taka karta Sound Blaster Audigy 2 cechuje się stosunkiem
sygnału do szumu na poziomie aż 106 dB
a ja Was pytam, jak to się ma do rzeczywistości ?
tj. ile trzeba odjąć ?

no bo tak :
wrzucam testowe CD do wieży zgłaszam muze na maxa, poczym w CD włączam
track z tzw. cyfrową ciszą i słyszę ....
ano taki delikatny lekko wyczuwalny szumek.
I tak właśnie wygląda 90 dB - tak sadze po instrukcji i recenzji
wzmacniacza (Audiolab 8000S)

Teraz robię test nagrywania - nagrywam analogowo głośną muze z CD na
magnetofon DAT na następnie track z ciszą ....
Następnie to odsłuchuje ...
Ten DAT to taki stary sprzęt - tylko 16 bitów i częstotliwość
próbkowania 48 kHz. (do Audigy 2 nie ma szans)
Szumy troszkę większe niż odtwarzając to samo prosto z CD, jednak też
bardzo niskie - myślę, że tutaj jest to na poziomie 86 dB
Nie wiem jak jest w instrukcji ale tak jakoś.

Teraz przechodzę do komputera i robię dokładnie to samo ...
Muzę na maxa i track z ciszą ...
Co słyszę ?
Ano takie szszsz ... albo SZSZSZ ... lub bardziej obrazowo – szum morza
lub "naukowo" - biały szum + zakłocenia.
Zakłócenia to wiem skąd – to po prostu zakłócenia jakie wnosi płyta.
Ale mnie nie o to chodzi - chodzi mi o ten szum !
Dlaczego taki duży ?
Zdradzę wam, że mam trochu praktyki i musze stwierdzić, że jest on na
poziomie co najmniej 75 – 80 dB
Prawie taki, jaki mam ze starego szpulowca ...
Test nagrywania przeprowadziłem nagrywając sygnał analogowy z
odtwarzacza CD
Jeszcze większa tragedia ...
Mój stary DAT okazał się być lpeszym sprzętem do nagrywania.

Oczywiście dobrze wiem, że komputer zawsze będzie gorszy, ale ponawiam
pytanie :

Co oznacza 106 dB stosunek sygnału do szumu w przypadku karty Audigy 2?
bo chyba nie stosunek sygnału do szumu !
musi oznaczać coś innego tylko nie wiem co ...