Re: IBM 300PL - ma ktoś z nimi doswiadczenie?

Autor: Michal Bien <mbien_at_usunto.uw.edu.pl>
Data: Mon 27 Feb 2006 - 15:55:29 MET

Speedy <speedy@2a.pl> wrote:

> Pełno tego ostatnio na Allegro, PII można nawet za 20 zł kupić.

            Coraz taniej - 2,5 roku temu kupilem IBM PC 300PL AFAIR model
6882 za ~120 zl - bez zadnych napedow. Solidy, malopradozerny i dobrze
sluzacy jako serwerek sprzet, coc moglby byc mniejszy.

> Pamiętam jeszcze jak przed laty handlował nimi mój kolega :) no i
> przez sentyment dla szkolnych czasów kupilem sobie za 29 zł takiego,
> IBM 300PL (slot 1) wersja 6862-250, z prockiem PII350, wbudowana
> grafika S3 Trio a jest też slot AGP. I cóż, wygląda dobrze, na oko
> zdrowy, po włączeniu do prądu rusza i... tyle

            Na wszelki wypadek wyzreuj na tym zestawie miktoprzelacznikow
CMOS - te IBMy sa dosc wrazliwe na zmiany sprzetu.

> Testowałem toto z kilkoma różnymi pamięciami, jakie miałem w
> szufladzie. Z niektórymi daje przy starcie taki sygnał: 1-3-4 beepy i
> wisi, nie inicjalizując ekranu. Doczytałem się w internecie że to
> oznacza właśnie problem z pamięcią. Z innymi uruchamia się na moment
> i, także bez ekranu, po ok. 5-10 s wyłącza się.

            Tak ma byc - po powrocie zasilania te modele wlaczaj sie na chwile
niezaleznie od ustawien w setupie AC resume [jakis blad czy co?]. Gorzej
ze ekran jest czarny. Albo padla grafika, albo rzeczywiscie cos z pamiecia.
Zreszta w tak starym sprzecie to moze byc cokolwiek - chocby CPU obluzowany
w czasie transportu - przy ich obecnych cenach o ten szrot specjalnie sie
nie dba.

> Zapytałem w znajomym
> sklepie ze "złomem" i pan powiedziaŁ że te IBM-y nie z wszystkimi
> pamięciami chodzą; sprzedał mi też taką "odpowiednią", 64-kę hyundaia
> z nalepką IBM. Niestety z nią także sprzęt wyłącza się po 5 s.
> Czy ktoś ma więcej doświadczenia z tymi IBM-ami? Co jeszcze można z
> tym zrobić (poza oczywiście wystawieniem pod śmietnik :)

            Na poczatek przedmuchalbym go porzadnie z kurzu i wyczyscil styki
slotow DIMM izopropanolem - moze po prostu nie ma prawidlowego kontaktu?
Kolejna rzecz sprawdzenie mocowania CPU, potem wlozenie zewnetrznej grafiki
by sprawdzic czy wbudowana nie padla. Wygodniej chyba na PCI, bo AGP trzeba
zdemontowac sledz by ja zalozyc.

> ostatecznie 29 zł nie majątek, ale szkoda by jednak była, chcialbym go
> sobie uruchomić). Czy faktycznie muszą być specjalne pamięci i jakie?

            Nie. Powinny dzialac kazde porzadne [bo z noname to loteria].
U mnie jest orygonalny, firmowany przez IBMa modul PC100 64 MB na kosciach
Mitsubishi oraz dolozone 2 rowne moduly PC133 128 MB Infineona.
Bezproblemowo dzialaja solo i w komplecie, tyle tylko ze trzeba je dobrze
doscisnac - tez mi sie zdarzylo ze po dosisnieciu z normalna sila nie
chcial ze 2 razy wstac.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl