Serwer plików - kilka pytań HW

Autor: Radio Erewan <radioerewan_at_gmail.com>
Data: Sat 25 Feb 2006 - 06:00:56 MET

Witam!
Przymierzam się do poskładania bakupowego serwera plików. Potrzeba mi dużo
bezpiecznej przestrzeni dyskowej. _Wydaje mi się_, że da się w dzisiejszych
czasach tanich dysków (s)ATA poskładać w miarę niedrogo bezpieczny serwer z
RAID-5 za "śmieszne pieniądze".
Wymyśliłem to sobie tak: Athlon64 + płyta główna z 4 SATA 300, 1 GB RAM,
3-4 dyski SATA 300GB na RAID + dysk rozruchowy ATA. Dostaję 600-900GB
miejsca na pliki. To ma być archiwum prac, więc dostęp do zapisu nie musi
być szalenie szybki.
Moje wątpliwości, prośby o radę:
Procesor + Mobo. Nie upieram się przy platformie AMD, choć nie da się
ukryć, że miłe by było pozostanie w jednym standardzie. Nie mam doświadczeń
z Intelem z ostatnich 3 lat (kiedy przestałem kupować komponenty oparte o
Intela). Mobo - Używam komputera na A64 z GAK8N Pro. Ma to 4 SATA300,
niestety, nie ma sprzętowego RAID-5. Po złych doświadczeniach z RAID-0 na
NForce-2, to jeden z powodów, dla których mogę przeżyć odstępstwo od
"standardu" w jakim teraz działam. Na półce nudzi się licencja na Windows
2000, więc od biedy zapnę sobie RAID-5 programowo, ale nie da się ukryć, że
wolał bym sprawdzony sprzętowy sposób.
Dwurdzeniowe procesory Intela. Hmmm, tu też się poważnie zastanawiam, czy
czasem nie było by to sensowniejsze rozwiązanie do pracy z serwowaniem
plików.
Podsumowując tą część pytania: jaka płyta główna z 4 SATA/SATA300 +
sprzętowy raid(5). Ewentualnie który procesor i dlaczego.
Bonusem będzie karta gigabitowa na pokładzie. Nie zmienię natychmiast sieci
z 100 mbit na gigabit, ale jak już jest, trudno pogardzić.

Drugie pytanie, to obudowa. Dźwignięcie 5 HDD i praca 24/7 to jednak spore
wyzwanie. Obudowa może być do szafy 19cali. Przyglądałem się Chieftecowi
UNC-410S-B, ma on jednak o jedną kieszeń 5,25 za mało :-(.
Jakieś propozycje?
Przy czym podkreślę, nie jetem fanem złotych kabelków i ciszy za wszelką
cenę. Chciał bym złożyć taki serwer plików po cienkich, choć bez chodzenia
na wszystkie możliwe kompromisy.

Pozdrawiam

--
Radosław "Radio Erewan" Przybył;