Re: DRAM - kilka pytań o DDR

Autor: maX <aver_at_interia.pl>
Data: Sat 18 Feb 2006 - 18:45:04 MET

Użytkownik "NOKGAMER" <nokgamer_nospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:dt7jh7$nl0$1@sunflower.man.poznan.pl...
> Muszę kupić pamięć, a chciałbym najlepiej zainwestować pieniądze i mam w
> związku z tym kilka pytań. Proszę o odpowiedź na najwięcej z nich (każde
> są
> dla mnie ważne).
>
> 1. Dwa warianty w tej samej cenie:
> a) zakup 1GB pamięci [2x 512MB Kingston PC-2700 lub PC-3200 CL2.5]
> 2) zakup 768MB pamięci [1x 512MB + 1x 256MB Kingston HyperX PC-3200
> CL2]
> Co w praktyce da większy zysk (całościowy i w konkretnych momentach)?
> (Komp z systemem Windows2000Pro, teraz 256MB, page file ok. 400 MB)

Na timingach wzrost wydajności to conajwyżej kilka %. Wolałbym mieć 1GB CL3
niż 768MB CL2. I weź pod uwagę że jeśli chcesz zostawić te aktulane 256MB to
jest pewnie stara pamięć i cały podsystem pamięci zwolni do jej poziomu.

> 2. Płyta gł. MSI (chipset VIA KT333, BIOS Award) wykrywa na POST pamięć
> tak
> jak z naklejki, tzn. nawet jak miałem szynę FSB 100MHz, to pokazywała na
> POST: "DRAM Clock= 333MHz, SDRAM CAS Latency= 2.5".

KT333 nie ma możliwości całkowicie asynchronicznego taktowania pamięci.
Ustawiając zegar pamięci ustawiasz właściwie nie jest konkretny zegar, a
dzielnik MEM/FSB. W powyższym przypadku wynosi on 5/3. Łatwo to sprawdzić
zmieniając samą FSB. Jak dasz FSB np. 102 to automatycznie wzrośnie ci zegar
pamięci na 340 (170).

> Czy zatem jak wstawię
> moduł PC3200 CL2.5 to pokaże go właściwie, czy zmieni na PC2700 CL2

KT333 ma maksymalną, obsługiwaną częstotliwość pamięci 333 (166MHz). Pokaże
tyle ile w SPD pamięci jest zapisane dla 166MHz.

> (cały
> czas mam ust. wszystkie opcje na AUTO, wypisane są one poniżej)?

Ustawienia AUTO są dla dzieci.

> 3. W BIOSie tejże płyty mam opcję SDRAM Frequency z opcjami: AUTO, 266,
> 333,
> 400. Dwa pyt. odnośnie tego:
> 3.a Jak to możliwe w płycie z chipsetem VIA KT333, czy chodzi tylko o
> kompatybilność?

Tzn chodzi o te "400" ? Po prostu płyta je sobie nadtaktowuje (ponad własną
specyfikację). Jeśli nie będzie błędów to możesz używać takiego zegara
pamięci.

> 3.b Czy ustawienie tego parametru może mieć wpływ na ustawienia CL?

Odpal sobie Eversta czy CPU-Z i zobacz co pisze w SPD danego modułu pamięci.
Im niższy zegar tym lepsze timingi można ustawić.

> 3.c Czy przy FSB 166MHz jest sens wymusić 333 dla PC-3200, czy może to nic
> nie dać i tylko zakłócić kompatybilność modułu DDR z aktualną szyną?

W takim przypadu najlepiej ustawić synchronicznie do FSB.

> 4. W BIOSie mam takie opcje, co one oznaczają i jak ustawić (w nawiasach
> dostępne opcje)?

Tak jak zapisane w SPD. Albo zostaw na AUTO - to własnie ustawienia z SPD.

> SDRAM CAS# Latency (AUTO / 1.5 / 2 / 2.5 / 3)
> Row Precharge Time (AUTO / 2T / 3T)
> RAS Pulse Width (AUTO / 5T / 6T)
> RAS to CAS Delay (AUTO / 2T / 3T)
> Bank Interleave (AUTO / 2-Way / 4-way)
>
> 4.a Jeśli powyższe opcje mam ustawione na AUTO, to jak odczytać wartość
> ustawione w tym trybie, jest jakiś program do tego?

Everest/CPU-Z. Pokazują parametry z SPD danego modułu - czyli tyle ile
usatlił producent. W innym miejscu pokazują na ile faktycznie chodzą w danym
kompie - czyli tyle ile jest usatwione w biosie. Jeśli nie podkręcasz to po
porównaniu powinno wyjść to samo.

> SDRAM Burst Length
> SDRAM 1T Command
> Fast Command
> Fast R-2-R Turnaround
>

> 5. Czy prędkość podawana w programie Memtest-68 może być jakąś wyrocznią?

Zgrubną

> 6. Jakim programem pomierzyć dokładne prędkość pamięci?

Nie tyle liczy się prędkośc pamięci, co wzrost REALNEJ wydajności.

> 7. Czy niższe CL wływa na rzeczywistą prędkość transferu (ciągłego), czy
> oznacza tylko czas dostępu jak w na przykład w HDD? Jak to wygląda w
> praktyce?

Mniej, więcej.

> 8. Zastanawiam się nad następującymi pamięciami:
> a) Kingston
> b) Kingston HyperX
> c) Corsair VS
> d) GEIL (raczej nie zdecyduję się, bo cena kiepska)
> Macie jakieś doświadczenia z powyższymi markami? Zastanawiam się co
> wybrać. Czy jest wogóle sens brać OEM?

Ja tam używam noname'ów i nie narzekam. Choć np. popularne Twinmosy CL2.5 są
niewiele droższe. Przy KT333 to drugorzędna kwestia.

> 9. Mniej ważne, ale ciekawi mnie: czy gdy miałem pamięć PC-2700 CL2.5 na
> szynie 100MHz to działała ona (w BIOS wszystkie na AUTO) szybciej niż
> teraz,
> gdy mam na szynie 166MHz?
> Nie mierzyłem tego ale jestem ciekaw, wszakże przy FSB 100MHz na POST
> wykrywane było "DRAM Clock= 333MHz, SDRAM CAS Latency= 2.5" i zasadniczo
> DRAM Clock musiał działać na 100MHz

Chyba nie do końca zrozumiałem o co ci chodzi, ale skoro POST pisał że DRAM
jest 333 to tyle włąsnie działa, niezależnie jakie było FSB.