DRAM - kilka pytań o DDR

Autor: NOKGAMER <nokgamer_nospam_at_poczta.onet.pl>
Data: Sat 18 Feb 2006 - 17:54:33 MET

Muszę kupić pamięć, a chciałbym najlepiej zainwestować pieniądze i mam w
związku z tym kilka pytań. Proszę o odpowiedź na najwięcej z nich (każde są
dla mnie ważne).

1. Dwa warianty w tej samej cenie:
    a) zakup 1GB pamięci [2x 512MB Kingston PC-2700 lub PC-3200 CL2.5]
    2) zakup 768MB pamięci [1x 512MB + 1x 256MB Kingston HyperX PC-3200 CL2]
    Co w praktyce da większy zysk (całościowy i w konkretnych momentach)?
(Komp z systemem Windows2000Pro, teraz 256MB, page file ok. 400 MB)

2. Płyta gł. MSI (chipset VIA KT333, BIOS Award) wykrywa na POST pamięć tak
jak z naklejki, tzn. nawet jak miałem szynę FSB 100MHz, to pokazywała na
POST: "DRAM Clock= 333MHz, SDRAM CAS Latency= 2.5". Czy zatem jak wstawię
moduł PC3200 CL2.5 to pokaże go właściwie, czy zmieni na PC2700 CL2 (cały
czas mam ust. wszystkie opcje na AUTO, wypisane są one poniżej)?

3. W BIOSie tejże płyty mam opcję SDRAM Frequency z opcjami: AUTO, 266, 333,
400. Dwa pyt. odnośnie tego:
3.a Jak to możliwe w płycie z chipsetem VIA KT333, czy chodzi tylko o
kompatybilność?
3.b Czy ustawienie tego parametru może mieć wpływ na ustawienia CL?
3.c Czy przy FSB 166MHz jest sens wymusić 333 dla PC-3200, czy może to nic
nie dać i tylko zakłócić kompatybilność modułu DDR z aktualną szyną?

4. W BIOSie mam takie opcje, co one oznaczają i jak ustawić (w nawiasach
dostępne opcje)?

SDRAM CAS# Latency (AUTO / 1.5 / 2 / 2.5 / 3)
Row Precharge Time (AUTO / 2T / 3T)
RAS Pulse Width (AUTO / 5T / 6T)
RAS to CAS Delay (AUTO / 2T / 3T)
Bank Interleave (AUTO / 2-Way / 4-way)

4.a Jeśli powyższe opcje mam ustawione na AUTO, to jak odczytać wartość
ustawione w tym trybie, jest jakiś program do tego?

SDRAM Burst Length
SDRAM 1T Command
Fast Command
Fast R-2-R Turnaround

5. Czy prędkość podawana w programie Memtest-68 może być jakąś wyrocznią?

6. Jakim programem pomierzyć dokładne prędkość pamięci?

7. Czy niższe CL wływa na rzeczywistą prędkość transferu (ciągłego), czy to
oznacza tylko czas dostępu jak w na przykład w HDD? Jak to wygląda w
praktyce?

8. Zastanawiam się nad następującymi pamięciami:
    a) Kingston
    b) Kingston HyperX
    c) Corsair VS
    d) GEIL (raczej nie zdecyduję się, bo cena kiepska)
    Macie jakieś doświadczenia z powyższymi markami? Zastanawiam się co
wybrać. Czy jest wogóle sens brać OEM?

9. Mniej ważne, ale ciekawi mnie: czy gdy miałem pamięć PC-2700 CL2.5 na
szynie 100MHz to działała ona (w BIOS wszystkie na AUTO) szybciej niż teraz,
gdy mam na szynie 166MHz?
Nie mierzyłem tego ale jestem ciekaw, wszakże przy FSB 100MHz na POST
wykrywane było "DRAM Clock= 333MHz, SDRAM CAS Latency= 2.5" i zasadniczo
DRAM Clock musiał działać na 100MHz (DRAM w tym modelu częstotliwość pamięci
zależna od FSB), ale chodzi mi o CL? Badał to ktoś?

Mam nadzieję, że nie za dużo i konkretnie ująłem temat. Dzięki za wszelką
pomoc!