Re: jaki GPU lepszy?

Autor: Michal Bien <mbien_at_usunto.uw.edu.pl>
Data: Fri 17 Feb 2006 - 13:34:49 MET

PAndy <pandrw@poczta.onet.pl> wrote:

> nie kwestionuje wiekszosci Twoich zarzutow,
> tubami komputronika sa i inne vortale...

            Niestety - widac to np: po cdrinfo.pl - ten vortal IMHO schodzi na
psy. Ostatnio glownie same narzekania AFAIR Grega jaki to los pirata zly
i psychodeliczne wynurzenia Spieqa. Za to testow sprzetu co kot naplakal.
Do ciezkiej cholery - to w zalozeniach mial byc vortal techniczy poswiecony
nagrywaniu i nagrywarkom, przynajmniej taki byl kilka lat temu. Z powodu
wskazanego wyzej od ~roku przerzucilem sie glownie na cdrinfo.com - tam
przynajmniej testuja sprzet w miare na biezaca, a nie trzymaja naped "w
testach" przez prawie rok.

> wiec nie ma co dywagowac - sklep komputronika jest w
> miare dobry jesli chodzi o opis - jak kupowac to tylko po porownaniu
> cen w np skapcu...

            Ale ja nie czynilem zarzutow Komputronikowi. Po prostu krytykowalem
artykul. A ze zbyt bliskie zwiazki nie wychodza na dobre zarowno partiom
politycznym, kosciolowi i niezaleznosci mediow, tak samo nie sa zbyt dobre
dla niezaleznosci serwisow technicznych gdy ich los zbyt mocno zalezy od
losu sklepu handlujacego sprzetem IMHO. Nawet jesli byliby calkowicie
nazalezne to z miejsca traca na wiarygdnosci i rozne potkniecia techniczne
lub niezamierzone ustawienia mozna odczytywac jako sprzyjanie temu a nie
innemu producentowi lub produktowi, bo akurat zalega w magazynie.

> Mysle ze przy takich kartach oprocz wydajnosci
> wazne sa rowneiz inne feature'y - karty do 300zl nie beda nigdy
> demonami predkosci, ale moga duzo dac jesli chodzi o inne sprawy,

            Dokladnie o tym pisalem w punkcie 3 wczesniejszego postu.

> co do jakosci filtracji tekstur... no coz - na pclabie jest dosc dobry
> artykul z ktorego wnioski mozna czerpac zgola odmienne... ATi cos
> kombinuje z "optymalizacja" - udkoumentowane to jest zrzutami
> ekanowymi... - artykul w miare wywazony.

            A mozesz dac link? Bo z tego co pamietam to nVidia kombinowala
z rok czy dwa lata temu ze sterownikami, tak ze wlaczaly szybki i brzydki
rendering gdy wykryly dzialajacego 3dmarka.

> Osobiscie bralbym NV 6200 ze wzgledu na nwoszy silnik,

Sam mam w tej chwili R9550 Sapphire i zastanawialem sie czy nie wziac cos
micniejszego [a przede wszystkim cichszego] bo gram od przypadku do
przypadku - mniej wiecej raz na rok jak wyjdzie jakas fajna gierka - a to
FarCry, a to CC Generals. Pozyczylem do testow GF6600 i bylem bardzo
rozczarowany jakoscia generowanego obrazu 3D. Po prostu mi sie nie podobal
w porownaniu z ATI. Z GF6600 szybko sie wyleczylem i jesli mialbym teraz
zmianiac to na X1600 w wersji AGP, niestety sa wyraznie drozsze od PCI-E i
trudno je kupic.

> potencjalnie mniej klopotow z hardware
> (sparzylem sie na 9100 - ktory w MSI BXMaster'ze nie chcial chodzic -
> durny konflikt sprzetowy - dlaczego, nie wiem, wiedziec nie chce, zeby
> go odpalic musialem wciagnac inna plyte...)

            Nie pierwsza i nie ostatnia grafika, ktora z jedna plyta dziala,
z inna nie. To samo jest z pamiecia. Ale nie ma na to wplywu producent
chipu graficznego - to troche takie przesady jak z CPU AMD co to "nie
potrafily liczyc na liczbach ujemnych" [autentyk zaslyszany na gieldzie
na Grzybowskiej]

> Moim zdaniem i kalde na
> nacisk na to moim - mimo ze produkty ATI na papierze moga wygladac
> lepiej niz NV to produkty NV wydaja sie byc bardziej dopracowane jako
> produkt calosciowy.

            Eee tam. Jedyne co ATI ma zdecydowanie gorsze to obsluga w
terownikach przez systemy inne niz win32, za co mam do ATI zal. Ale inna
sprawa ze w tym wzgledzie zarowno ATI jak i nVidii daleko do otwartosci
Matroxa.

> Podejscie NV wydaje sie byc bardziej przejrzyste -

            Z powodu?

> moim zdaniem NV ma chyba lepszy pomysl na biznes w grafice niz ATI. ot
> takie wrazenia...

     Nie zgodze sie. Raz jeden producent jest lepszy, raz drugi.
Konkurencja to dobra rzecz. Po tym jak nVidia osiadla na laurach i zaczale
obrastac w tluszcz odcinajac kupony dostala kubel zimnej wody w postaci
rewelacyjnego R300 nie majacego przez rok prawdziwej konkurencji na rynku.
A to z kolei uspilo ATI - kolejne chipy to bylo obcinanie albo niewielkie
udoskonalenia R300. Kanadyjczycy wzieli sie do roboty dopiero ostatnio gdy
zaczeli tracic pole na rzecz nVidii [nie bylo dobrych kart ze sredniego
segmentu] i dopiero nowe R5xx AKA X1xxx sa naprawde nowymi konstrukcjami.
Tak jest zawsze gdy dziala wolny rynek i konkurencja, a nie reczne
sterowanie przez panstwo, co politykom z "Paktu Zelaznego" przydaloby sie
wziac pod uwage, bo wydaje sie ze maja zapedy na reczne sterowanie
gospodarka w stylu sredniego Gierka.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl