BIOS nie wykrywa dysku - problem

Autor: ****************** <orinoco_at_host.sk>
Data: Sat 11 Feb 2006 - 10:17:46 MET

Witam,

W serwerze (debianowym) posiadam płytę Soyo SY-5VD. Zawiera ona według mnie
najnowszy BIOS: "Award Modular BIOS v4.51 PG 1984-98", na dole ekranu
pisze: "11/19/1998-i430VX-ITE868-2A59GS2GC-00", w samym ekranie setupa
pisze: "2A59GS2G", a podczas uruchamiania się na kolorowo pisze: "VD-1BA1".

Dotychczas w serwerze miałem dysk IBM 20 GB i nie było z nim żadnyh
problemów. Obecnie postanowiłem wymienić dysk na większy: Seagate Barracuda
7200.9 80 GB. No i zaczęły się problemy: BIOS podczas detekcji dysku "wisi"
i nic nie da się zrobić - można albo zresetować kompa (co i tak nic nie
da), albo wejść do setupa. Zależy mi na tym, żeby BIOS mógł zabootować
system z tego dysku - nie zależy mi na poprawnych wartościach z BIOS'a,
gdyż Debian i tak sam pozyskuje informacje na temat dysku i nie używa do
tego celu BIOS'a. W BIOSI'e moge nawet ustawic "none" (nie mam dysku) i
debian go widzi bez problemów jako 80 GB i mogę na tym dysku wszystko
robić, tylko problemem jest to jak go ustawić by można było z niego
zabootować debiana (a potem już sobie dalej debian poradzi).

Próbowałem ustawić ten dysk jako "User" w BIOS'ie. W innym kompie z nową
płytą główną spisałem wartości otrzymane z BIOS'a. Są to:

Cylinders: 1024
Head: 255
Sector: 63
CHS Capacity: 8422 MB
MAX LBA Capacity: 80026 MB
MODE: LBA

W starym BIOS'ie ustawienia są trochę inne ale wpisałem:

CYLS: 1024
HEAD: 255
PRECOMP: 0 (zawsze taki jest dla innych dysków w trybide LBA w tym BIOS'ie)
LANDZ: 39559 (nie wiem co to jest, skopiowałem z innego dysku IBM'a)
SECTOR: 63
MODE: LBA
SIZE: 8423 (automatycznie się takie coś pojawiło i nie da się tego
zmienić).

No i niestety nadal BIOS nie chce bootować z tego dysku.

Co można zrobić? Pomysły się juz mi skończyły... Zupgradeować BIOS?
Nowszego nie mogę znaleźć na stronie Soyo do tej płyty... Może pasuje jakiś
z innej płyty? A może ustawienia w BIOS'ie są nie takie jak trzeba?

A jeżeli by się nie dało zmusić BIOS'a do bootowania z tego dysku, to czy
da się w jakiś sposób zabootować z dyskietki minimalną wersję linuxa
(kernela któy by widział dysk) i potem z poziomu tego linuxa automatycznie
startować naszego właściwego linuxa z dysku automatycznie wyrzucając z
pamięci tego starego służącego tylko do inicjalizacji? Mógłbym coś takiego
w sumie zrobić programem loadlin spod dyskietki startowej DOS'a, ale DOS
pewnie bierze ustawienia z BIOS'a i też nie będzie widział tego dysku. Jest
więc jakis program pod linuxa (typu loadlin pod DOS'a) umożliwiający
wgrywanie systemu z takiego dysku?

Pozdrawiam.

--
http://www.orinoco.host.sk
Unofficial ORiNOCO Support Page including ORiNOCO USB Classic Client