Re: pytanie odnosnie raid 1

Autor: DooMiniK <bachus20[WYTNIJ>
Data: Mon 30 Jan 2006 - 12:25:47 MET

Moo-Moo zapodał(-a):
> zalezy mi bardzo na bezpieczenstwie moich danych wiec postanowilem
> zakupic drugi identyczny dysk i zrobic z nich raid 1. mam w zwiazku z
> tym pytanie : moj 1 dysk jest juz w 3/4 zapelniony, jezeli podlacze
> drugi w opcji raid 1 to czy dane z tego dysku zostana od razu skopiowane
> na drugi czy bede musial zrobic format jednego i drugiego, zalozyc
> partycje od nowa itp?

Twoja sprawa, ale jak mawiają prawa Murphy'ego, jak nie zrobisz kopii,
to stracisz te dane...
Swego czasu w bardzo dobrym serwerze IBMa padł jeden z dysków RAID
(2+2+1). Przyjechał misiek z serwisu, ja oczywiście chciałem zrobić backup,
wyłaczyć serwer, on przeforsował hot-swap... Kilka z 10h trwało przywrócenie
firmy do pracy po awarii, w tym czasie powstały oczywiście spore straty finansowe
z racji wywalenie wszystkiego w kosmos...

> pierwszy raz bede to robil i stad moje pytania..
> jak sie zachowuje dysk w przypadku np. naglego wylaczenia pradu i utraty
> kilku plikow z dysku 1? przelacza sie na 2 dysk i od razu kopiuje z
> niego pliki na 1?

To ciężko nazwać kopiowaniem - to jest raczej synchronizacja... Można powiedzieć,
że zapisujesz i trafiają pliki na oba... W przypadku awarii jest sprawdzana integralność,
następnie w przypadku sprawności jednego z dysków, który ma najpewniejsze
dane następuje synchronizacja; w przypadku awarii jednego z elementów RAID1 drugi
przejmuje całość, Po wymianie dysków powinna nastąpić automatyczna odbudowa
RAID, ale przy odrobinie szczęścia (a raczej głupoty) można zbudować z pustego
dysku (świeżo wsadzonego) dwa puste dyski :)

--
Dominik Siedlak (bachus)
Na serwerze bachus - login taki mam,