Re: pytanie odnosnie raid 1

Autor: Aikus <aikus_at_wypat.ze.spamem.maupapocztakropkafm>
Data: Mon 30 Jan 2006 - 13:03:13 MET

Moo-Moo wrote:

> zalezy mi bardzo na bezpieczenstwie moich danych wiec postanowilem
> zakupic drugi identyczny dysk i zrobic z nich raid 1.

Lepiej, jak juz masz dwa identyczne dyski, to poprostu przeznacz jeden z
nich na dysk backupowy i raz na jakis czas (powiedzmy raz na tydzien)
zrzucaj sobie obraz pierwszego na drugi, pczy czym normalnie (nie w
czasie backupowania) niech ten dysk lezy w szafie - odlaczony od kompa
(odejdzie Ci zbedne ryzyko uszkodzenia obydwu dyskow na raz spowodowane
np. piorunem, awaria zasilacza itp.)
  Jak polaczysz to z jakas kompresja danych to jest szansa, ze wejda Ci
dwa obrazy, co oznacza, ze ZAWSZE masz co najmniej jeden full Backup.
Do tego istnieje cos takiego jak backup przyrostowy... mozesz robic
backupy codziennie i trwaja one doslownie kilka minut... Backupujesz
tylko to co sie zmienilo od ostatniego backupu. Ale to juz troche NTG
tematy ...:-)
Tak czy siak - RAID w domowym kompie nie zapewni Ci bezpieczenstwa
danych, bo jak mowi prawo Murphuego - masz rajda to padnie Ci kontroler
calkowicie go rozsypujac, albo poprostu sie rozjedzie... albo skasujesz
niechccacy pliki (a przed tym RAID nie zabezpiecza jak juz przedpiscy
napisali)... RAID w zasadzie sluzy do troche czegos innego - RAID sluzy
do tego, zeby w razie padu dysku system mogl dalej dzialac, bez przerwy
(lub z bardzo ktorka przerwa jesli nie ma HotSwapa).
Backup musi byc zawsze tak czy siak.
Znam kilka przykladow kiedy ktos myslal, ze jak ma RAIDa to nie musi
robic Backupow... a potem firma Ontrack zarobila niezla kase;-)

Pozdrawiam!
Aik