Re: Wentylatory

Autor: Jacek Maciejewski <jacmac.wytnij_at_go2.pl>
Data: Tue 24 Jan 2006 - 16:02:26 MET

Oto co Andrzej Kaczmarczyk napisał:
> Nienienie.
> On nie jest głośny bo zepsuty. On po prostu mocno szumi, a moja płyta, juz
> ilkuletnia chyba nie potrafi regulować obrotów (choć do wiatraczka są trzy
> przewody?)

> Ja szukam takiego, który mniej szumi - ma lepsze łożyska, bądź w prosty sposób
> umożliwia zmniejszenie obrtów.

> Chyba, żeby się tym bieżącym pobawić - Athlon 1200 raczej nie przekracza w
> istotny sposób 40 stopni. Zwolnić go? Ale jak?

Nie napisałem ze chodzi mi of course o wiatraczki Arctic. No ale po
kolei:
1. Obecność 3 przewodów umożliwia jedynie odczyt prędkości i
najczęściej nie ma nic wspólnego z regulacją obrotów, zwłaszcza na
płytach które regulacji obrotów nie mają w ogóle.
2. Wiatraczek Arctic z termistorem sam sobie reguluje obroty, w
zależności od temperatury powietrza które go omywa. Jeśli go dasz na
procku, będzie reagował na zmiany temp. powietrza w skrzynce. Zaraz
po włączeniu tam jest temp. pokojowa, wiatrak będzie chodził wolno.
Po jakimś czasie wnętrze skrzynki się rozgrzeje, wiatrak zacznie
kręcić się szybciej. Podobnie będzie w przypadku letnich upałów i
wzrostu temp. pokojowej. Możesz termistor wylutować, przedłużyć o
kilka cm i wetknąć między żeberka w strumień powietrza
wydmuchiwanego. Wtedy regulacja obrotów będzie zależała również od
obciążenia procka. W ostateczności zwierasz termistor i masz stałe
maksymalne obroty. Możesz też termistor zastąpić potencjometrem i
będziesz sobie obroty ustawiał ręcznie. Wygoda i elastyczność.
Jeśli dasz wiatraczek jako wydmuchowy ze skrzynki, samodzielny lub
ten w zasilaczu, to rzecz jasna jego obroty będą funkcją temp.
wydmuchiwanego powietrza.
Zakres regulacji obrotów jest liniowo zmienny od ok. 1200rpm przy
20st do 2500rpm przy 50st. Zdjąłem kiedyś charakterystykę ale jest w
pliku xls a ja chwilowo nie mam Excela :)
3. Niezależnie od tego że wiatraki Arctic pracują zawsze z
minimalnymi w danym momencie obrotami, są cichsze w całym zakresie
obrotów od wszystkich jakie mi przeszły przez ręce. Doświadczenie
poucza że wiatraki poniżej 1000-1200rpm są praktycznie niesłyszalne,
a w każdym razie na tyle ciche że zaczyna ci przeszkadzać dysk :)
4. Jeśli wiatrak szumi, to znaczy że kręci się za szybko lub/i w
prądzie powietrza są przeszkody. Wytnij grile, zadbaj o laminarny
przepływ powietrza, zastąp wiatraki o małej średnicy takimi o
większej ale wolniejszymi (taki sam przepływ, mniejsze obroty).
Zamiast nadmuchiwać procek powietrzem ze skrzynki, nadmuchuj
powietrzem z zewnątrz (trzeba przerobić budę). Powierze z zewnątrz ma
o 10-15 st temp. mniejszą niż to z budy i o tyle ci spadnie temp.
procka. A jak ci na spadku temp. nie zależy, będziesz mógł dodatkowo
spowolnić wiatrak, do praktycznej bezgłośniości.
5. System chłodzenia PC-ta jest najgorzej pomyślanym projektem z tego
zakresu jaki mi się udało widzieć w życiu.

--
Jacek - K7S5A user