Re: Wentylatory

Autor: Andrzej Kaczmarczyk <andrkac_at_WYTNIJ.gazeta.pl>
Data: Tue 24 Jan 2006 - 16:18:17 MET

Jacek Maciejewski <jacmac.wytnij@go2.pl> napisał(a):

> Nie napisałem ze chodzi mi of course o wiatraczki Arctic. No ale po
> kolei:
> 1. Obecność 3 przewodów umożliwia jedynie odczyt prędkości i
> najczęściej nie ma nic wspólnego z regulacją obrotów, zwłaszcza na
> płytach które regulacji obrotów nie mają w ogóle.

Dobrze wiedzieć.

> 2. Wiatraczek Arctic z termistorem sam sobie reguluje obroty, w
> zależności od temperatury powietrza które go omywa.
[...]
> Zakres regulacji obrotów jest liniowo zmienny od ok. 1200rpm przy
> 20st do 2500rpm przy 50st. Zdjąłem kiedyś charakterystykę ale jest w
> pliku xls a ja chwilowo nie mam Excela :)

No już bez przesady. Charakterystyka mi nieotrzebna.

> 3. Niezależnie od tego że wiatraki Arctic pracują zawsze z
> minimalnymi w danym momencie obrotami, są cichsze w całym zakresie
> obrotów od wszystkich jakie mi przeszły przez ręce. Doświadczenie
> poucza że wiatraki poniżej 1000-1200rpm są praktycznie niesłyszalne,
> a w każdym razie na tyle ciche że zaczyna ci przeszkadzać dysk :)

Oooo! O to mi chodzi. Co prawda dysk mam cichutki, ale muszę go zmienić na
nowy, bo pada. Mam nadzieję, że wspólczesne (mój ma ok 4 lat) też są ciche :)

> 4. Jeśli wiatrak szumi, to znaczy że kręci się za szybko lub/i w
> prądzie powietrza są przeszkody. [...]

Albo nie mam regulacji i wali cały czas z pełną prędkością, bo inaczej nie
potrafi...
Dlatego termistory Arcticów to niezłe wyjście chyba.

> procka. A jak ci na spadku temp. nie zależy, będziesz mógł dodatkowo
> spowolnić wiatrak, do praktycznej bezgłośniości.

oooo!

> 5. System chłodzenia PC-ta jest najgorzej pomyślanym projektem z tego
> zakresu jaki mi się udało widzieć w życiu.

Coś w tym chyba jest.
A możesz mi jeszcze powiedzieć, czym się kierować przy wyborze takiego
wiatraka? Czy zależy to od procesora (Athlon 1200)? Pewnie tak, ale od czego
jeszcze?

AK.