Re: Nagrywarka - głośność/cichość :)

Autor: Michal Bien <mbien_at_usunto.uw.edu.pl>
Data: Sat 21 Jan 2006 - 12:44:33 MET

Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

> Poniewaz postanowiłem ze zakupie nagrywarke BENQ 1640, mam prośbę o
> ostatnią informację - czy ta nagrywarka jest dosc cicha, czy pod tym
> względem odbiega w jakis znaczacy sposób od innych modeli pozostałych
> producentów?

            Jest tak cicha jak sobie ja ustawisz (zadana predkosc odczytu).
Poniewaz ta nagrywarka jest jednoczesnie jednym z szybszych czytnikow, wiec
i plytki obraca z duza predkoscia przy maksymalnych ustawieniach. PRzy
nieuniknionych nierownosciach i niedokladnym wywazeniu plytek [DVD
dodatkowo klejonych) nie ma sily by przy predkosciach obrotowych x16 czy
x48 i nieszczelnym napedzie nie powstawal halas. W tej chwili uzywam obok
DW1640 DVD-ROMu Liteona 16P9S patchowanego na x16 DVDR/DVDRW i nie widze
specjalnej roznicy, choc BenQ jest chyba troche cichszy i lepiej kompensuje
drgania, ale tez i odrobine wolniej czyta niz ta wyscigowka Liteona.
Przy ustawieniu mniejszych predkosci (x8 i nizej) oba sa ciche.

> Dla przypomnienia podsumowania testów z cdrlab:

            Poczytaj lepiej na cdrinfo.com - raz ze nie sa robione z rocznym
opozniniem, dwa ze sa dokladniejsze, bardziej porownywalne i obejmuja
wiecej sprzetu niz "wsystkie tsy" cdrlab.pl

> Omijanie wszystkich zabezpieczeń audio

            A to jest takie wazne? Jeszcze nie mialem okazji wykorzystac na
zadnym napedzie. Sony i jego rootkitom mowimy stanowcze nie ;>

> Najwyższa jakość zapisu!

            Jest dobrze, ale nie az tak jak zachwycaja sie recenzje.
Szczerze mowiac dla siebie wzialem Benqa DW1640 z ciekawosci zastepujac nim
Liteona SOHW1633S. No i na niektorych plytach BenQ nagrywa lepiej, na
niektorych ten Liteon, a na wiekszosci podobnie [poziom PI/PIF testowany na
innych napedach by nie faworyzowac zanej z nich]. W szczegolnosci Liteon
zdecydowanie lepiej nagrywa na popularnych ostatnio tanich MCC3 [narobilo
sie tego sporo - Titanium, Frogi, Hawki i inne zwierzaki] oraz, co ciekawe,
na BenQacch DVD+R x8 Daxon AZ2 z nowych dostaw [wczesniej obie nagrywaly
dobrze].

            To by bylo na tyle jesli chodzi o wiesc gmninna [popularna i na tej
grupie] Liteon = crap i nagrywa dobrze tylko na najdrozszych nosnikach,
a BenQ i Plextor [PX740 to dokladnie ten sam naped, nawet OEMy Benqa maja
ten sam panel ale bez napisu plextor] tylko i wylacznie super jakosc.
Oczywiscie mowie o Liteonie patchowanym jakosciowo poprawionym firmware od
SOHW1653S przez Codeguys, a nie tym co wyjezdza z fabryki. Kolejny raz
wychodzi ze sprzet w wiekoszci wypadkow jest na tyle dobry, na ile duze sa
umiejetnosci usera i jego zaangazowanie.

> Zewnętrzna gwarancja

            To ma byc plus? Przeczytaj sobie ta gwarancje - to jak dla mnie
najwieksza wada produktow BenQa!. Wiele zapisow jest wprost
antykonsumenckich i nadaje sie do uchylenia jako niedozwolone postanowienia
umowne. Serwis Liteona przynajmniej sie nie patyczkuje - naped pada,
wymieniaja na nowy bez ceregieli. Z Benqiem lepiej modlic sie by sie nie
zepsul - w PL albo nie chca naprawiac wykrecajac sie sianem ze to wina
uzytkownika albo wymieniaja na stare napedy z ktorymi nie wiadomo co ktos
robil [ze swoimi napedami obchodze sie ostroznie i o nie dbam, wiec nie
chce dostac napedu starego, ktorego wlasciciel pakowal do srodka plyty
paluchami umazanymi w czekoladzie czy tluszczu z chipsow itp - czyszczac
naped u kolegi po rozebraniu wysypalem z niego calkiem pokazna ilosc
okruchow chipsow - gdybym nie zobaczyl - nie uwierzylbym.

> Najwyższa prędkość i jakość zapisu płyt dwuwarstwowych

            Hmmm - nie mialem okazji przetestowac. Jedyne sensowne zastosowanie
to film DVD9 by nie przekaldac plyt i nie rekompresowac. Tyle tylko ze
strsze tytuly czesto oryginalnue tloczone, w pudelku, z marzami kilku
posrednikow kosztuja mniej niz plytka DVDR9. Polityka cenowa producentow
nosnikow jest taka, ze do czasu zejscia do poziomu ~x2/x3 cena DVDR5 nie
mam ochoty sie w to bawic. Z BlueRay pewnie bedzie podobnie jak sie
upowszechi - standard dla mas 25 GB a 50/75/100 GB ceny z kosmosu.

> Świetna korekcja błędów na płytach audio

            Jakos EAC ma na ten temat inne zdanie. Korekcja taka sobie - plytki
[tloczone oczywiscie] nie porysowane czytal dosc dlugo i czesto jakosc
spadala ponizej tych 100%
Generalnie wiekszosc nosnikow DVD i CD lepiej z mojej dwojki czyta Liteon
16P9S [trafilem juz na kilkanascie nosniko przy ktorych BenQ nawet nie
zobaczyl TOC], ale sa i odmienne sytuacje: np na ostatniej z plyt z serii
Dzieci Diuny wydanej przez monolith.com.pl Liteon za cholere nie chcial jej
odczytac pod koniec, Benq nawet nie spowolnil. Tak wiec zawsze waro miec
dwa napedy roznych producentow.

> Możliwość skanowania jakości zapisanych płyt (C1/C2/PIE/PIF)

            A do tego to i tak najlepszy jest Liteon SOHW1693S ;)

> Możliwość sprawdzenia jakości płyty przed nagraniem (FE / TA

            Fajna funkcja, choc wyniki nie sa dokladne, ale wiadomo z jaka
szybkoscia zaleca sie nagrywac nowy nosnik.

> *Negatywnie*
> Kopiuje tylko stare wersje zabezpieczeń SafeDisc

            Tez nie mialem okazji przetestowac, ale ma to wieksze znaczenie?
Dla milosnikow lewych gierek sa przeciez obrazy i napedy wirtualne, ktore
to oprogramowanie szybciej i lepiej rozwija sie niz zajmujace sie wieloma
waznijszymi kwestiami firmware. Ciekawie to bedzie gdy pojawia sie gierki
przekraczajace rozmiar DVD5 i zabezpieczone - w koncu wiekszosc nagrywarek
DVD w trybie DVDR nie potrafi nagrywac nawet w zwyklym DAO RAW.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl