Re: Polećcie kontroler SATA

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sat 31 Dec 2005 - 14:24:27 MET

Użytkownik "latet" <latet@latet.pl> napisał w wiadomości
news:dp5u3g$2h1$1@inews.gazeta.pl...

> Czyli istnieją takie przejsciówki? W obie strony?

W jedną na pewno istnieją, sam używam. Do kontrolera SATA spokojnie
można przez nią podpiąć dysk PATA. I zapewne tą drogą właśnie pójdą
producenci płyt głównych celem zapewnienia obsługi starszych urządzeń.
Abit na przykład dokłada takie przejściówki w cenie płyty.

> A czemu teraz kupuję dysk SATA? No, bo chcę mieć teraz
> kolejny dysk w kompie, a wszystkie kanały IDE mam już zajęte.

No, to faktycznie jest argument.

> Poza tym - nie mialem wczesniej dyskow SATA i chce sam
> sie przekonać jak to jest.

Generalnie są problemy z dostępem do dysku spod różnych programów
narzędziowych działających spod DOS-a. Pół biedy, jeśli płyta emuluje
dyski SATA i przedstawia je jako jako zwykłe napędy, wtedy przynajmniej
odpada jeden problem - z podstawianiem sterowników przed rozpoczęciem
instalacji Windows. Ujmę to tak: PATA jest kompatybilny z wszystkim co
napisano na pecety, a SATA już niekoniecznie :-).

> Ponadto jakoś wolę teraz kupić "kontroler" SATA do starej plyty,
> niz w przyszlosci kupować "konktrolery" ATA do nowej.

A co z nim zrobisz później? ;-)

Nowa płyta zapewne będzie miała PATA. Producenci wcale nie rezygnują z
obłsugi tego interfejsu. Zauważ, że wszystkie (niemal) napędy CD i DVD
opierają się właśnie na złączu PATA.

> Proszę o więcej info o przejciówkach.

Przejściówka Abit Serillel II jest OK. Tyle mogę powiedzieć.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/