Re: Polećcie kontroler SATA

Autor: latet <latet_at_latet.pl>
Data: Sat 31 Dec 2005 - 18:07:33 MET

> W jedną na pewno istnieją, sam używam. Do kontrolera SATA spokojnie
> można przez nią podpiąć dysk PATA.

To jest bardzo dobra wiadomosc :-)
Ciekawe czy mozna tez tak podpiąć nagrywarkę DVD?

> No, to faktycznie jest argument.

Tylko pewnie nie będę mógł/umiał zainstalować systemu
na tym dysku. A moze by warto... sam nie wiem.
Pewnie bootowanie byłoby karkolomne... a ja kocham
prostotę i normalnosc w takich sprawach.

> Generalnie są problemy z dostępem do dysku spod różnych programów
> narzędziowych działających spod DOS-a.

Raczej takich nie uzywam, wiec pół biedy.

> Pół biedy, jeśli płyta emuluje
> dyski SATA i przedstawia je jako jako zwykłe napędy

Ups... Zylem w nadziei, ze wszystkie nowe plyty
z wlasnymi kontrolerami SATA tak te napędy traktuje...?

> wtedy przynajmniej
> odpada jeden problem - z podstawianiem sterowników przed rozpoczęciem
> instalacji Windows.

A fuj problem. Bleee.... ja juz stacje dyskietek chcialem
wyrzucac do lamusa. Ale to są sterowniki konkretnie do...(???) ...
kontrolera na plycie lub kontrolera SATA na śledziu?

> Ujmę to tak: PATA jest kompatybilny z wszystkim co
> napisano na pecety, a SATA już niekoniecznie :-).

Czy znane problemy / limity max. wielkosci dysku, czy tez
max. wielkosci partycji - są takie same w przypadku PATA i SATA?

> A co z nim zrobisz później? ;-)

Mysle, ze za jakis czas bedzie "krążyć" coraz więcej dysków SATA,
ale sporo ludzi będzie wciąż miało stare kompy bez SATA na plycie.
Mysle, ze kontrolery SATA na PCI będą często potrzebne.

> Nowa płyta zapewne będzie miała PATA. Producenci wcale nie rezygnują z
> obłsugi tego interfejsu. Zauważ, że wszystkie (niemal) napędy CD i DVD
> opierają się właśnie na złączu PATA.

Zgadza sie. Tylko na nowych plytach zwykle jest 1 kanał PATA,
co wlasnie z powodu tych CD i DVD prawie że "wymusza" kupno
twardzieli SATA.

Pozdrawiam,

latet