Re: prędkość dysku

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Thu 08 Dec 2005 - 09:25:50 MET

Robert napisał(a):

Włącz proszę MIME w czytniku, bo wysyłasz nieprawidłowo
zakodowane wiadomości. Tutaj masz instrukcję:
http://www.grush.one.pl/mime/

> Mam pytanie jak duże znaczenie praktyczne dla przeciętnego użytkownika ma
> prędkość twardego dysku

Czas dostępu -- całkiem spore. Transfer sekwencyjny -- zaz-
wyczaj dosyć niewielkie.

> oraz wielkość zainastalowanego bufora? Chodzi o to,

Nie kluczowe.

> że zamierzam kupić laptopa który posiada dysk o prędkości 4200 rpm i 2 MB
> bufor, jednakże w teście laptopów w którymś z magazynów komputerowych
> wyczytałem, iż optymalna prędkość dysku to 5400 rpm a jeżeli już 4200 to
> koniecznie z 8 MB buforem. Z drugiej jednak strony słyszałem, że w przypadku

Wiesz, w komputerach przenośnych liczą się inne parametry, niż
w stacjonarnych. Dysk 4200 rpm będzie najprawdopodobniej cich-
szy, chłodniejszy i zapewni dłuższą pracę na bateriach.
Różnica wydajności wynikająca z prędkości obrotowej może być
nieco zauważalna, z wielkości bufora już raczej mniej.

> większego znaczenia. Wobec tego proszę o poradę, w jaki sposób mogę "odczuć"
> w praktyce minusy takiego "wolnego" oraz czy koniecznie szukać takiego 4200
> z 8-megowym buforem lub nawet tego 5400 rpm i wogóle jak dużą wage
> przwiązywać do tego parametru?

Wszystko zależy jak intensywnie chcesz korzystać z dysku
twardego. Powinno się prawie w ogóle z niego nie korzystać,
to znaczy uruchomić aplikację, pracować w niej z minimalnym
swapowaniem, a pliki danych nie powinny być tak duże, by
praca dysku miała jakieś znaczenie. Jeżeli jednak chcesz
używać nieoszczędnych aplikacji lub wielkich zbiorów danych,
to dysk będzie się o wiele bardziej liczył (ale wtedy nie
wiem, czy taki prostszy notebook to dobry pomysł).

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |