prędkość dysku

Autor: Robert <rob234_at_WYTNIJTO.wp.pl>
Data: Wed 07 Dec 2005 - 23:36:59 MET

Witam,
Mam pytanie jak duże znaczenie praktyczne dla przeciętnego użytkownika ma
prędkość twardego dysku oraz wielkość zainastalowanego bufora? Chodzi o to,
że zamierzam kupić laptopa który posiada dysk o prędkości 4200 rpm i 2 MB
bufor, jednakże w teście laptopów w którymś z magazynów komputerowych
wyczytałem, iż optymalna prędkość dysku to 5400 rpm a jeżeli już 4200 to
koniecznie z 8 MB buforem. Z drugiej jednak strony słyszałem, że w przypadku
tańszych komputerów o mniej wydajnych procesorach (ten o którym myślę
posiada Celerona M 1,6 GHz), parametr ten nie będzie miał w paktyce
większego znaczenia. Wobec tego proszę o poradę, w jaki sposób mogę "odczuć"
w praktyce minusy takiego "wolnego" oraz czy koniecznie szukać takiego 4200
z 8-megowym buforem lub nawet tego 5400 rpm i wogóle jak dużą wage
przwiązywać do tego parametru?
Z góry dziękuję za wszelkie rady i pozdrawiam
Robert