Re: SCSI w praktyce

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Thu 08 Dec 2005 - 08:19:24 MET

ToMasz napisał(a):
> ale nie bardzo wiem co dalej, jak i jakie dyski do tego mozna podłączc

Współczesne najlepiej (nowiutkie), jeżeli chcesz mieć
dobrą wydajność. Swoją drogą Ultra2 to chyba 80 MiB/s
o ile dobrze liczę, to na superwydajną macierz może być
troszeczkę mało.

> (2x36Gb?) czy jesli podłącze 2 dyski na jednej tasmie to bedzie to
> powodowało jakies problemy w przypadku konfiguracji w raid0? ja powinna

Dyski będą pracowały równolegle (to nie PATA), ale będą
ograniczone do przepustowości magistrali SCSI (80 MiB/s
teoretycznie, realnie nieco mniej) i magistrali PCI
(132 MiB/s teoretycznie, realnie koło 90-100 raczej),
współdzielonej do tego z innymi urządzeniami.

> wygladac taka tasma, co z teminatorem? gdzie sie go wpina? czy zailanie

Terminator aktywny na końcu kabla SCSI (na host-adap-
terze pewnie jest włączalny w BIOSie, jak zwykle).

> dysków jest takie samo jak w ATA? czy w scsi ustawia sie jaies zworki
> ustalajace który jest master a który slave?

Ustawia się SCSI ID dysków (czasem zworkami, a czasem
automatycznie przez host-adapter).

> A moze ktos ma taki lub podobny kontroler, i moze cos o nim napisac>? jaksie
> to sprawuje, warto to kupic czy moze sata2 dorównuje wydajnościa.....

Trzeba by zrobić testy, ale obawiam się, że *dobra* implemen-
tacja SATA (zintegrowana z chipsetem i połączona bezpośrednio
do magistrali międzymostkowej, a nie PCI) z szybkimi dyskami
i pseudo-sprzętowym macierzowaniem RAID 0 może być porównywalna
z rozwiązaniem na Ultra2 SCSI (co najwyżej za cenę nieco wię-
kszego obciążenia CPU w czasie transferu) a tańsza. Macierz
RAID na SCSI widziałbym dzisiaj bardziej na Ultra160 co najmniej,
bo dwa dobre dyski spokojnie mogą osiągnąć 100 MiB/s transferu
sekwencyjnego i znacznie więcej z cache (a w RAID 0 możesz z
cache ściągnąć parę megabajtów danych, jak dobrze trafisz).

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |