Re: Monitor LCD

Autor: mgs <magness2_TOUSUN__at_poczta.fm>
Data: Tue 29 Nov 2005 - 18:22:14 MET

> - bad piksele i kiepska garancja z tym zwiazana.

Z badpikselami nie jest tak źle... dopóki się nie zdarzą w jakimś
wrednym miejscu. Najlepiej mieć znajomego sprzedawcę, ew. kupować w
sklepie internetowy (ale to jeszcze bardziej w sumie ryzykowne),
koniecznie obejrzeć przed zakupowem WŁĄCZONY monitor, a najlepiej gdyby
8-12 godzin stał na wystawie włączony i wtedy dokładnie przeszukać
wypatrując bad pikseli (uwaga: niektóre nie są widoczne ani na białym,
ani na czarnym tle, ponieważ zmieniają jasność). Przyda się szmatka do
sprawdzania, czy to nie kurz (kurz można też odróżnić po tym, że zmienia
kolor gdy się przechyli głowę, a także zazwyczaj jest biały albo szary,
nie czerwony, zielony lub niebieski jak bad piksele).

> - 8ms producenta to tak naprawde 23ms - to ja sie zastnaiwm co maja te
> monitry z 20ms)

Zobacz testy na mva.pl - monitory na matrycach PVA/MVA bez dopalaczy
mają w niektórych przejściach nawet 100ms albo więcej, twój pewnie też w
niektórych (czarny do białego albo czarny do szarości - nie pamiętam,
zerknij do testu na mva.pl) będzie miał co najmniej 35ms. Ale nie jest
źle (ja na monitorze na matrycy PVA bez dopalacza gram sporadycznie w
gry i nie narzekam, a smużenie przeszkadza właściwie w jednym -
przewijaniu stron o czarnym tle i jasnych literach).

Na mva.pl jest test tego monitora (nie wiem czy czytałeś, ale pewnie tak
:) ), a na forum długa dyskusja na jego temat.

> - ogólne uzytkownie i dzialanie - piszą ze sama sie wyłącza ze ciezko
> zejsc z tak wysokiego kontrastu...

Na pewno będzie jasna - to niestety wada większości LCD. Najlepiej
popracować na takim monitorze i samemu sprawdzić. W każdym bądź razie
moja Belinea 101751b ma jasność ok, o ile zjedzie się z kolorami do zera
(trochę pracochłonne i zwiększa smużenie, stąd na filmach trzeba -
czasem - wracać z nimi do góry), kontrastem i jasnością także. Przy
zgaszonym świetle lepiej nie używać dłużej, chociaż film można obejrzeć
- z zastrzeżeniem, ze w ogóle nie powinno się pracować w ciemnościach.
Przy choćby słabym świetle i czerń wygląda lepiej i oczy się nie męczą
(zakładam, że wybrana przez ciebie Belinea nie jest jaśniejsza od mojej,
bo początkowo na forum chwalono ją, że nie jest jasna, później dopiero
zaczęły się narzekania).

> Ale mi sie bardizje podoba
> A moze coś Wy szanwni grupowicze podpiwecie jakiś inny monitor w TEJ
> cenie - bo wna wieje mnie nie stać a zastosowanie - typowo domowe -
> gierm mało - szczególnie z szybkim odświeżaniem klatek, ale za to czesto
> idzie obróbka fotografii i video co na 15" było nieporozuieniem.
> Pivot standardzie ;)

W tej cenie ciężko, chyba że 17'' - wtedy wybór jest obszerny.

> Mam tz pytanie czy ten monitro mozę dobrze pracować w inncyh
> rozdzielczościach np 800x600 lub 1024 x 768? domyślnie bedzie ta wysoka
> 1280 x 1024 al eniektóre programy wymagają mniejszych.

O programach zapomnij w niższych rozdzielczościach (które tego
wymagają????) - czcionki będą rozmyte, co na dłuższą metę może być
męczące - grać zaś się da całkiem przyjemnie (ale nie gram dużo, więc w
sumie radzę się moim zdaniem nie sugerować zbytnio w tej kwestii :) ) -
jak wcześniej mówię na bazie doświadczenia z moim monitorem (Belinea
101751B - jest 17'' i na nieco innej matrycy - PVA, a nie MVA, ale myślę
że podobieństwo będzie duże, bo Belinea pewnie przy skalowaniu obrazu te
same algorytmy stosuje).