Re: parametry diody zenera - czyli walka z wiatrakami c.d.

Autor: Edzi <Pla_at_ipla.fm>
Data: Fri 04 Nov 2005 - 13:59:55 MET

Użytkownik "::-:: dysmorfofob ::-::" <lookas2002@poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:dkfdg0$joi$1@h1.uw.edu.pl...
> Chce wiatraka w zasilaczu potraktowac tworem pt. dioda Zenera (wyglada na to
> , ze jest to rozwiazanie lepsze od opornikow).
> Przeczytalem sobie: http://forum.tweak.pl/index.php?showtopic=8063, ale
> elektryk ze mnie zaden. Dlatego prosze o potwierdzenie/sprostowanie moich
> wnioskow.
>
> Dane wiatraczka to: DC 12V 0,13A. Chce go puscic na 8V (ewentualnie 9V).
> Rozumiem, ze musze zdobyc diode 4V , aby wiatrak dostal 8V (lub 3V aby do
> wiatraka doszlo 9V).

Nalbliższe zenerki to albo 3,9V albo 4,3V.

> Ale co z tym natezeniem?
> W przykladzie z w/w linka wyszlo, ze "na diodzie odklada sie prad" 0,78W i

Odkłada się moc....

> do tego miala byc dobra dioda 1,3W. (Wg sposobu liczenia tam podanego u mnie
> jest to 0,52W.)

Dobrze liczysz - przyjmij 0,6W

> Czy w moim przypadku bedzie to tez adekwantna wartosc (tzn.
> dioda 1,3W), bo nie widze innej zaleznosci poza tym, ze liczba przed W na
> diodzie jest wieksza od liczby przed W na wiatraku :-) ?

Nie wiąż tych wartości...

> p.s. jaki opornik odpowiada diodzie ~4V 1,3W? Tak na wszelki wypadek jesli
> w sklepie nie dostane diody.

Nie ma czegoś takiego - to zupełnie inne elementy. Tu trzeba podejść
indywidualnie. Z wyliczeń (pobieżnych) wychodzi mi, że dla twojego wentyla (12V
130 mA) byłby to opornik około 27om 1W.

Ostatnia rada: Jeśli wentyl trójprzewodowy (z sygnalizacją obrotów) to zenerkę
montuj na zasilaniu (czerwony) katodą (ta końcówka z kreską) do wtyczki molex.

--
Edzi