Re: Laptop bez TV-OUT i podłączenie do Telewizora

Autor: PAndy <pandrw_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 16 Sep 2005 - 16:42:19 MET DST

"Longu" <longuWYTNIJTO@op.pl> wrote in message
news:308b.00000508.432ad165@newsgate.onet.pl...

> Hejka. Dzięki za odpowiedź.
> O jakim kabelku mówisz? W sensie, do czego podłączać go? - do wyjścia VGA?
> Jeżeli tak, to dlaczego tylko 720x576, skoro np. podłączając do tego
samego
> wyjścia monitor zewnętrzny mogę uzyskać rozdzielczości bodajże nawet
1600x1200

Monitor to nie TV, TV akceptuje format TV. dla TV w europie masz
czestotliwosc odchylania poziomego 15625Hz a pionowa 50Hz - jesli podzielisz
czestoliwosc odchylania poziomego przez czestoliwosc odchylania pionowego
wyjdzie ci 15625/50 = 312,5 i dokladnie tyle linii ma obraz TV w europie.
Dla systemu amerykanskiego jest odpowiednio 15750/60 = 262,5 i tez sie
zgadza. Dlatego normalny TV ma taka a nie inna rozdzielczosc. Problem z tym
ze nie wszystkie linie niosa informacje o obrazie - ok 10% lini przeznaczone
jest na inne rzeczy i dlatego przyjeto ze dla europy rozdzielczosc obrazu to
720x576 a dla ameryki 720x480 to przy zalozeniu ze masz tzw CCIR601 czyli
nie "kwadratowy" piksel, dla kwadratowego piksla rozdzielczosc to 768x576.
Ogolnie mozesz zwiekszac rozdzielczosc w poziomie - po prostu zwiekszajac ja
piksle zaczna byc rozmyte, zlewac sie dlatego ze pasmo przecietnego
odbiornika TV to maks 5MHz, do tego dochodzi rozdzielczosc kineskopu... acha
no i czesci obrazu nie widac, to tzw overscan czyli jest tam obraz ale
normalnie niewidoczny - to taki margines dla TV na regulacje geometrii.
Najwazniejszy parametr mowiacy o zdolnosci wysiwietlania obrazu przez
odbiornik z kineskopem ( monitor i TV) to czestotliwosc odchylania
poziomego - w Tv jest ona stala i to ona ogranicza ilosc linii... w praktyce
mozesz ja zwiekszyc i kilka % powiedzmy do 5%... i byc moze udaloby ci sie
wyswietlic na TV 800x600 ale jest to maksimum ktore wsywietli TV.

Acha uklady konwerterow VGA>TV nie robia nic innego jak probuja tak
skonwertowac obraz VGA by byl on wyswietlony wlasnie na TV ze wszystkimi
tego konsekwencjami tj np 1024x768 w praktyce i tak jest konwertowane przez
taki uklad na 720(768)x576 po prostu to sa ograniczenia TV - tego sie nie da
obejsc.
A mowie o kabelku VGA na SCART (na SCART mozesz podac sygnal RGB - trzeba
zsumowac sygnaly synchronizacji H i V z wyjscia VGA, ograniczyc ich poziom
do ok 1 - 0,7V, zadbac o ich wlasciwa polaryzacje - ujemna, tak zsumowane
sygnaly podajemy na wejscie CVBS SCART'a, nastepnie doprowadzamy z VGA
sygnaly RGB odpowiednio do wejsc RGB SCART - tu nie musimy nic robic,
dodatkowo musimy TV powiedziec ze chcemy ogladac RGB z zewnetrznego zrodla,
robimy to podajac napiecie 9,5 do 12V na nozke 8 SCART'a tzw FUNCTION
SWITCHING i podajac od 1 do 3V na nozke 16 tzw BLANKING).
To o czym mowie to chyba jedyna szansa na tanie wyswietalnie obrazu z
komputera na TV