Re: Zestaw komputerowy - wybór chłodzenia

Autor: Jolly Roger <dsbrak_at_maila.w.pl>
Data: Sun 11 Sep 2005 - 18:11:09 MET DST

Dnia Sun, 11 Sep 2005 15:46:23 +0200, Thanat0s napisał(a):

> Witam, zbieram się do kupna komputera i o ile co do wyboru sprzętu jakoś
> sobie poradziłem, to mam problemy z wybraniem chłodzenia.

To ja powiem jak ja sobie to zorganizowałem aby mieć ciszę i żeby nie wydać
zbyt wiele kasy.
Karta graficzna - wywaliłem standardowe chłodzenie z mojego Gigabyte GF
6600 (bardzo głośne) i wstawiłem zalmana VF700 AlCu (90zł), który chodzi na
1300 obrotów i jest praktycznie niesłyszalny.
Płyta główna - zakupiłem płytkę bez wiatraka na mostku przez co zamiast
wiertarki mam 0 dB. Tobie radze zrobić to samo, albo ewentualnie zaraz po
zakupie płyty wywalić fabryczny wiatrak i założyć radiator niebieski
zalmana (25 zł).
Procesor - zakupiłem procesor w wersji OEM i do tego kupiłem Pentagrama
QVC100-Cu (105 zł), który puszczony na 900 obrotów (za pomocą programu
speedfan) jest zupełnie niesłyszalny i bardzo wydajny. Teraz po mocnym
podkreceniu procesora musiałem wrócić do standardowych 1600 RPM, ale
wiatrak jest nadal cichy (chociaz już nie jest niesłyszalny).
Zasilacz - Chieftec 360-202DF, w którym wentyle kręcą się w zakresie
900-1250 RPM i są bardzo ciche. Oczywiście trzeba trafić na dobra sztkę, bo
nie wszystkie pracują tak kulturalnie jak mój (ale jak ma się dojścia w
hurtowniach to nie ma problemu z wyborem odpowiedniej sztuki). Bez ryzyka
można kupić zasilacze Bequiet, które są róznie ciche jak mój chieftec.
W budzie (zwykły modecom) nie mam żadnych dodatkowych wentyli i mam ciszę,
chłód i spokój. Dużo kasy nie wydałem, ale tę kasę którą wydałem to wydałem
z głową.
Acha, zauważyłem że zamierzasz kupić pastę Arctic Silver 5 - od razu mówię
że nie warto i zdecydowanie taniej wyjdzie zakup arctic ceramique w cenie
10zł i prawie takiej samej wydajności (1 stopień różnicy na mocno kręconym
procesorze).
Będąc w twojej sytuacji zrobiłbym co następuje:
Chłodzenie na procesor: thermaltake Big typhoon i ustawić obroty na minimum
- bedzie niesłyszalny a wydajność będzie bardzo dobra nawet do mocno
podkręconego procesora (160 zł)
Karta graficzna - Zalman VF700 Alcu lub coś poobnego od pentagrama 70-90 zł
Na mostku płyty montujesz niebieski radiator zalmana (20 zł)
Kupujesz obudowę bez zasilacza a jako zasilacz wybierasz Tagana 380W lub
Bequiet 400 W (Bequiet 300 zł, tagan 255 zł)
Do obudowy _ewentualnie_ można dać jeden bardzo cichy wiatrak 120x120
wywiewający powietrze (do 1200RPM). Więcej nie trzeba. I takim oto sposobem
masz cisze i spokój.

> pozdrawiam
> Thanat0s

pozdr.