Re: Gigabyte K8N Ultra9 - pare problemow/pytań

Autor: Jolly Roger <dsbrak_at_maila.w.pl>
Data: Sat 20 Aug 2005 - 01:04:11 MET DST

Dnia Sat, 20 Aug 2005 00:40:59 +0200, Mikolaj Tutak napisał(a):

> * Jak można włączyć w BIOSie S.M.A.R.T. dla dysków twardych? Nie mogę
> odszukać tej opcji, ale przy bootowaniu pojawia sie model dysku z dopiskiem
> "S.M.A.R.T. Disabled". Dodam ze opcje RAID mam wyłączoną, podłączone są dwa
> dyski 1 SATA i jeden PATA.

w biosie dajesz Ctrl+F1, następnie wchodzisz do advanced bios features i
tam jest opcja HDD smart capability. Jak tej opcji u ciebie nie ma, to
pewnie korniki ją zjadły ;)

> * Dysk Hitachi serii KT250 (SATA2) z kontrolerem nForce 4 Ultra, też SATA2
> powinien chodzic w trybie 300MB/s, niestety ustawia sie tryb 150MB/s (w
> praktyce ~120MB/s wg. driverów nForce). Uzywam, pierwszego kanału "żółtego".
> Drivery mam najnowsze z www.nvidia.com , system Windows XP.

więcej niż 120 MB/s nie osiągniesz na SATA2, więc jest ok. Dysk podłączyłeś
dobrze. Ja bym się nie przejmował tym że jakieś oprogramowanie pokazuje
SATAI. Jedna podpowiedź - możliwe że ten hitachi ma zworkę do przestawiania
w tryb SATAI/SATAII 9tak jak samsungi) i wystarczy przestawić zworkę. Jak
nie ma nic takiego, to bym się nie przejmował tym co jakieś programy
pokazują.

> * Zmiana FSB działa tylko w granicy 200-210Mhz

no co ty

> czy wraz ze zmiana FSB
> zwieksza sie taktowanie pamieci?

oczywiście

> Mam wrazenie iż u mnie czynnikiem
> limitujacym jest zwiekszanie taktowania RAMu wraz z FSB. Czy istnieje
> mozliwość obnizenia/zablokowania taktowania RAMu tak aby wyciagnąć z CPU
> wiecej mocy?

tak - wystarczy ustawić odpowiedni dzielnik dla pamięci w biosie. Najpierw
jednak poczytajj o podstawach podkręcania platformy A64, bo widzę, że twoja
wiedza na ten temat jest uboga.

> Pamieci mam Kingsona 333MHz i najnowszy BIOS F5. Nigdzie w
> BIOS'ie nie znalazłem ustawień dotyczących taktowania RAM'u.

CTTRl+F1 i dojdą nowe opcje. Sam resztę znajdziesz.

> * Czy wszystkim tak bardzo grzeje sie radiator na chipsecie? U mnie jest
> koło 65st.C!

tak ma być - raczej nie jest to groźne dla płyty.

GG: 9542153  mail:nospam_mach82_xl@wp.pl_nospam
[Venice 2.7GHz@1.4V] [2x256 MB Hynix] [K8NF-9] [QVC-100Cu][Nec3520]
[GF 6600 @570/680 + Zalman VF700] [Chieftec 360-202DF] [Samsung 80GB]